Månedens udfordring: Mangel på arbejdskraft kræver tæt daglig ledelsesopfølgning
Mangel på arbejdskraft er benspænd nummer ét for CBRE Integos mekaniske serviceforretning. Forretningsenheden er gået fra 48 til 62 medarbejdere på 12 måneder, men kunne beskæftige 70-75, hvis de ellers var til at få fat på. Men måske er der lys forude…, lyder det fra 26-årig afdelingschef, der på to år har gjort kometkarriere.
De vedligeholder og reparerer mekaniske dele af industrivirksomheders produktionsudstyr, og behovet er stort. Forretningsområdet for mekanisk service er det ene ud af tre forretningsben, som CBRE Intego driver. De to andre områder er el og automation.
I Kolding sidder Jannik Schjødt som nyudnævnt afdelingschef for mekanisk service i Sydjylland og må konstatere, at de går glip af en del forretning, fordi de mangler kvalificerede medarbejdere.
Læs også: Månedens udfordring: Mangel på specialteknikere hæmmer væksten
”Vi er de sidste 12 måneder gået fra cirka 48 til 62 medarbejdere plus syv eksterne freelancere på nuværende tidspunkt, men vi kunne beskæftige en del flere. Vores medarbejdere er typisk uddannede smede, maskinarbejdere eller mekanikere, som kommer fra en intern vedligeholdelsesposition i en virksomhed. Oplæringen eller onboarding tager en del tid, fordi der er meget at lære” fortæller han og tilføjer:
”Det tager også en del tid, fordi smede, maskinarbejdere og mekanikere – i modsætning til for eksempel elektrikere - ofte er uvante med kundekontakt. Kundekontakt er faktisk en kompetence i sig selv, som skal læres, og som er vigtig for medarbejdernes trivsel og vores forretning. Onboarding kan tage op til fire måneder afhængig af medarbejderens erfaring”, fortæller Jannik Schjødt.
Tæt daglig ledelsesopfølgning
Han fremhæver, at det vigtigste virkemiddel til at fastholde samt skabe trivsel og effektivitet hos medarbejderne er tæt opfølgning fra nærmeste leder: ”Vi arbejder med en værdibaseret ledelsesstil, og derfor har lederne i det mekaniske område ansvaret for mellem otte og ti medarbejdere. Det betyder, at vi kan understøtte medarbejderne med daglig sparring og opfølgning, så de hele tiden oplever, at de har opbakning og den fornødne støtte. Det er vigtigt, fordi medarbejdernes arbejde ellers er ekstremt selvstændigt”.
Jannik Schjødt er uddannet klejnsmed og produktionsteknolog. Allerede i 2015 stiftede han bekendtskab med CBRE Intego, hvor han som selvstændig med virksomheden SJ-Produktion og arbejdede med stålkonstruktioner, hvor han udførte opgaver i samarbejde med CBRE Integos afdelinger i Kolding, Aarhus, Aalborg og Grindsted.
Der skal jo ske noget
”Jeg er jo kun 26 år, men jeg har faktisk ved siden af min uddannelse været selvstændig siden jeg var 18 år. Så man kan måske sige, at jeg er præget af, at der ’skal ske noget’, og jeg har allerede været inde over mange spændende opgaver”, fortæller han.
Han peger på, at han fortsat ser en spændende udvikling ved deres industrikunder, hvor markedssituationen vil medføre endnu mere behov for, at industrien bruger eksterne samarbejdspartnere.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om arbejdskraft & uddannelse februar 2023