Medarbejdere hos badleverandør går mod strømmen
Mens halvdelen af danske arbejdstagere forventer at skifte job i år, har de hos Nordic Bath stor succes med at fastholde medarbejdere i mere end et årti. Det skyldes blandt andet global integration af de skandinaviske værdier, stærke lokale teams og respekt for den enkelte medarbejder.
Vi skifter job som aldrig før. Mange arbejdstagere så især muligheden for at skifte job i 2022, hvor efterspørgslen på arbejdskraft voksede på tværs af brancher, viser tal fra Ballisager.
Tendensen er dog lige omvendt hos Nordic Bath, en del af ITP Group, som tilbyder skræddersyede badeværelseskoncepter til detailhandlen. I stedet for at søge videre bliver mange af medarbejderne hængende markant længere end gennemsnitsansættelsen på 7,5 år ifølge tal fra OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development):
”Meget tyder på, at medarbejderne er tilfredse. Selvom organisationen opererer over hele verden, har vi lagt vægt på at implementere de skandinaviske værdier og tankegang på alle kontorerne. I kombination med lokal viden, know-how og de rette kompetencer udgør det forudsætningerne for et stærkt team”, fortæller John Aamodt, direktør for Nordic Bath.
Årlig hyldest og udlandsrejser
Hos Nordic Bath tager de ikke medarbejderne for givet. Derfor har de siden 2016 fejret alle medarbejdere i Kina, der har været hos ITP i 10 eller 15 år. Og der er faktisk mange, der bliver hos virksomheden så længe. Hele 43 medarbejdere har fejret 10-års jubilæum fra 2016 til 2023, imens ni er blevet hyldet for deres 15-års jubilæum.
Læs også: Bæredygtig emballage skaber værdi hele vejen rundt
”Det betyder noget, at man bliver anerkendt. Derfor holder vi en årlig middag for dem, der har haft jubilæum, hvor vi hylder dem. Det er de små ting, som ender med at være store ting”, siger John Aamodt.
Det er dog ikke kun medarbejdernes jubilæer, der bliver markeret hos ITP Group. Til virksomhedens eget 20-års jubilæum inviterede de alle ansatte, lige fra direktøren til chaufføren og rengøringshjælpen, til Danmark og Norge. Flere havde aldrig været ude at rejse før, så turen til Norden var en helt særlig oplevelse.
”Flere af medarbejderne har været med på rejsen nærmest fra starten, så de har haft stor indflydelse på virksomhedens udvikling til, hvor vi er i dag. De er en integreret del af vores kultur”, tilføjer John Aamodt.
Det styrker kvaliteten
Nogle af de store fordele ved at kunne holde på sine medarbejdere er konsekvens og kvalitetssikring.
”Hele vores team i Kina sidder direkte og kommunikerer med kunderne, og på den måde får de ejerskab over deres arbejde. Det har opbygget en kultur, hvor en stærk base af folk ved lige præcis, hvordan vi gør tingene. Derfor er der ikke noget, der forlader Kina, hvis ikke det er 100 procent korrekt”, fortæller John Aamodt og uddyber:
”Som kundernes forlængede arm er det vigtigt for os at skabe stabilitet omkring processen, og det gør vi blandt andet med et professionelt og fast medarbejderteam”.
Derfor er det heller ikke kun medarbejderne, der bliver hængende hos Nordic Bath år efter år: ”Kunderne har også været hos os i 10-15 år. De kender os og ved, at de er i sikre hænder”, afslutter John Aamodt.