Bæredygtig emballage skaber værdi hele vejen rundt
Emballage har stort betydning for både logistik, salg, kundeservice og bæredygtighed. Derfor bør emballage være et vigtigt fokuspunkt og central del af strategien. Det mener direktør for nordisk sanitetsleverandør, som blandt andet har ansat en emballageingeniør i Kina.
Emballage har en stor betydning for et produkt på hele rejsen fra produktionen til det købes af slutkunden i butikken. Emballage skal ifølge administrerende direktør i Nordic Bath, John Aamodt ideelt set bidrage til den grønne omstilling og naturligvis beskytte produktet under fragt og opbevaring. Emballagens funktionalitet og værdiskabelse stopper dog ikke der – tværtimod. Godt designet detailemballage kan øge ens salg hurtigt og omkostningseffektivt samt styrke brandets omdømme.
”Derfor bør emballage være et vigtigt fokuspunkt og en integreret del af ens strategi for et brand” lyder det fra John Aamodt.
Nordic Bath skaber skræddersyede badløsninger og badeværelseskoncepter til skandinaviske specialkæder inden for vvs og detailhandler. Nordic Bath står blandt andet bag den populære badeværelsesbrand ’Duxa’ i Norge, hvor emballagen netop har været en af nøglerne til den store succes.
Læs også: 8 tendenser præger sanitetsområdet anno 2022
Kvalitet kræver tilstedeværelse i Kina
Emballage skal først og fremmest være robust og kunne modstå en lang transport, så produkterne er beskyttet og kommer frem i god behold. Derfor skal man være omhyggelig i valget af emballageproducent, hvilket kan være vanskeligt, hvis man har sin produktion i Kina. Det har Nordic Bath, som også har skandinaviske ansatte på deres kinesiske kontorer, blandt andet for at få indført skandinaviske standarder til produktionen i Shanghai.
”Vores badelementer og emballage bliver alt sammen produceret hos nøje udvalgte samarbejdspartnere i Kina. Hvis man er 8.000 km væk, kan det dog være svært at kvalitetssikre. Derfor har vi for 24 år siden etableret vores kinesiske organisation med hovedkontor i Shanghai. Den består af syv kontorer, der blandt andet overvåger produktionen samt kvalitetssikrer produkterne og emballagen hos vores samarbejdspartnere”, fortæller John Aamodt og uddyber:
”Kravene til produktion og kvalitet af emballage er markant anderledes i Norden end i Kina. Vi har derfor udarbejdet kravspecifikationen i Skandinavien baseret på forskellige vareprøver. Ud fra dette har vores emballageingeniør i Shanghai udvalgt egnede samarbejdspartnere i Kina”.
Bæredygtighedscertificeringer
Der bruges selvsagt meget emballage, når man producerer komplette kollektioner af badeværelsesinventar til forskellige brands. Derfor er det et naturligt fokusområde for implementering af tiltag til gavn for miljøet, hvilket Nordic Bath har gjort med deres emballageproduktion.
Læs også: Tre gode råd til sanitetsinstallatøren
”Papiret, vi anvender i vores emballage, kommer fra en af Kinas største papirleverandører, som er FSC-certificeret, så man i produktionen af papiret sikrer, at skovdriften er bæredygtig og tager hensyn til miljøet og naturen. Derudover er vi i fuld gang med at få vores trykkeri ISO 14001 certificeret, så vi kan optimere vores produktion i printfasen, hvilket vil bidrage til en yderligere reduktion af vores CO2-udledning”, siger George Mao, der er emballageingeniør i Nordic Baths Shanghai-afdeling.
Fakta om Nordic Bath
Nordic Bath er en skandinavisk badleverandør. Virksomheden tilbyder alle former for badeværelsesinventar og badeværelseskoncepter til detailhandlen, specialkæder og VVS-indkøbsforeninger. Nordic Bath er en virksomhed under ITP Group, der har mere end 20 års erfaring med produktion af kvalitetsvarer fra Asien og Europa samt håndtering af hele forsyningskæden.
Virksomheden beskæftiger 18 medarbejdere i Skandinavien og har mere end 70 ansatte ingeniører, produktudviklere og tilsynsfolk i Kina. I Norge dækker virksomheden mere end 120 butikker med brandet Duxa.
Emballage som værktøj til salgsoptimering
Emballagens værdiskabelse ligger ikke kun i en miljøvenlig produktion og en sikring af produkterne. Det er også et branding- og marketingværktøj, der har stor indflydelse på, hvor mange der tilvælger et produkt eller en kollektion. Det er de meget bevidste om hos Nordic Bath, der har et dedikeret team, som rådgiver kunderne om markedsføringen af deres nye badeværelsesbrand eller badelementer og hjælper dem med designet af blandt andet
emballagen.
Læs også: Månedens udfordring: Tillid og trivsel er nøglen til det gode sanitetssalg
”Vi lever i en verden, hvor op til 82 procent af slutkunderne beslutter sig ved hylden på salgsstedet, og hvor man i gennemsnit kun bruger tre minutter på at vælge produkter. Derfor spiller emballage en utrolig vigtig rolle i forsyningskæden, hvor det visuelle udtryk i kombination med de rette informationer på varen er alfa og omega i henhold til salgsoptimering”, fortæller John Aamodt og afrunder:
”Som totalleverandør tilbyder vi naturligvis også kunderne sparring om og design af en ensrettet visuel identitet til deres nye badeværelseskoncept eller -brand lige fra brochurer og butiksudstilling til emballage. På baggrund af vores erfaring fra branchen kan vi sikre, at produkternes tiltrækningskraft og salgspotentiale maksimeres i butikkerne”.