Mor skal skaffe flere elektrikere og VVSere
Erhvervsskolerne kører i denne uge en kampagne, som skal påvirke landets mødre, så de anbefaler deres teenagere en erhvervsuddannelse.
I erkendelse af at landets mødre har stor indflydelse på ungdommens uddannelsesvalg efter folkeskolen, har Danske Erhvervsskoler søsat en kampagne, der skal nuancere mødrenes syn på uddannelserne til eksempelvis VVSer eller elektriker.
Læs også: Installatører: Håndværkerfaget savner anerkendelse
Dermed håber Danske Erhvervsskoler at forstærke sin position i forhold til de gymnasiale uddannelser, fortæller Ib Haahr, der er næstformand i Danske Erhvervsskoler Bestyrelserne.
Vælger gymnasium per automatik
Idéen bag kampagnen er at åbne mors øjne, så hun får øje på de mange spændende muligheder, der ligger i at vælge en erhvervsrettet ungdomsuddannelse. Vi ved, at mange forældre per automatik anbefaler deres teenager at vælge det almene gymnasium. Men jeg tror ofte, det bunder i, at forældre ikke kender til de mange andre spændende muligheder. Og det vil vi gerne lave om på, siger Ib Haahr, næstformand i Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne.
Konkret består Mor-kampagnen af et nyt kampagnesite www.ungkarriere.com med relevant information om de erhvervsrettede ungdomsuddannelser, events med mulighed for foto-shooting i gågaderne i henholdsvis Aalborg, Aarhus, Odense og København i uge 42 og konkurrencer om gavekort til shopping og online annoncering.
Indsatsen fra Erhvervsskolerne synes at være nødvendig, for fremskrivninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at der om bare seks år vil mangle 30.000 håndværkere i Danmark.
Læs også:
-LA