Ny belysning på Øresundsbroen vil mindske energiforbruget med op til 80 procent
Øresundsbroens pylonbelysning vil det næste stykke tid være slukket, da den skal udskiftes for at blive mere energibesparende.
Øresundsbroens 203,5 meter høje pyloner har været belyste i næsten 20 år.
Læs også: Boligselskab sætter gang i større energioptimering i Roskilde
Men fra og med den 17. marts slukkedes lamperne midlertidigt, da pylonbelysningen skal skiftes ud for at blive mere energibesparende.
Derfor er højbroen i øjeblikket betydeligt mørkere end normalt, indtil den nye belysning bliver tændt om nogle måneder.
”Vores nuværende pylonbelysning har oplyst broen i mange år, men det er tid til at investere i ny belysning, så vi også kan lyse broen op fremover. Ved at skifte lys får vi en væsentlig mere energieffektiv belysning”, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør ved Øresundsbro Konsortiet.
Året rundt er lyset på pylonerne tændt – og det vil det også være efter skiftet, men fremover vil der være brug for væsentligt mindre energi.
Sikkerheds- og advarselslys fortsat tændt
Øresundsbro Konsortiet regner med, at skiftet vil mindske energiforbruget med op til 80 procent sammenlignet med den nuværende belysning.
Demonteringen af eksisterende armaturer er nu påbegyndt, men pylonerne bliver ikke helt slukket.
Arkitektbelysningen er slukket, mens sikkerhedskritisk belysning for sø- og luftfart fortsat er tændt.
Advarselslysene på pylonerne vil gennem hele processen fortsætte med at blinke som normalt for flytrafikkens skyld.
Læs også: LED-strips giver sikkert og energivenligt lys til arbejdspladsen
”Vejlyset er selvfølgelig tændt, som det plejer, for dem, der kører på vejen, men ved aftentid bliver det en anden æstetisk oplevelse, da pylonbelysningen er slukket. Vi kommer ikke til at tænde for den nye belysning, før alt er færdigt om et par måneder”, siger Bengt Hergart.
- SMF