Ny topchef i Elcon skal udløse stort potentiale
Elcon A/S og moderselskabet NRGi skal være bedre til at udnytte det store potentiale i et øget samarbejde i en fremtid, hvor elektrificeringen buldrer af sted mod en grøn omstilling af Danmark. Der skal oprustes på en række områder, hvor den største udfordring bliver at skaffe medarbejdere. Men også med hensyn til digitaliseringen venter der udfordringer for den nye adm. direktør Tommy Hansen
Elcon A/S hører til blandt landet største installationsvirksomheder. Moderselskaber NRGi er ligeledes en af de helt store spillere sit område. Visionen, som den nye adm. direktør Tommy Hansen skal være med til at føre ud i livet, er at skabe samlede værditilbud fra de to koncernforbundne selskaber mod industri og privatkunder.
Samhørigheden mellem de to selskaber signaleres allerede i dag af installationsvirksomheden, der brander sig som NRGi Elcon.
”Vi har i koncernen stærke værditilbud, men de er ikke alle forankrede som fælles værditilbud til kunderne,” siger Tommy Hansen.
Udbygningen af vedvarende energi er en af pindene i NRGi´s strategi:
”En anden del handler om, hvad vi bruger strømmen til.
Og hvis vi ser på privatforbrugerne, er elektrificeringen allerede godt i gang med elbiler, varmepumper og solceller. Så også her er der mange områder, hvor Elcon og NRGi i fællesskab kan komme med nogle meget stærke værditilbud til kunderne,” siger han.
I forhold til elektrificeringen af erhvervslivet ser han også et stort potentiale. Det handler f.eks. om energieffektivisering og energioptimering, hvor digitaliserede løsninger kan komme i spil.
Som et eksempel på et tættere samarbejde på privatområdet i fremtiden, nævner Tommy Hansen salg og installation af solceller og varmepumper.
”NRGi tilbyder varmepumper. Det værditilbud, vi skal sælge til kunderne, er en varmepumpe, der er installeret og kører, inden vi forlader kunden, så kunden får en god totaloplevelse.”
Et andet eksempel handler om de store solcelleanlæg, som NRGi i dag opfører.
”Her vil det være naturligt at sælge en serviceaftale med fra NRGi Elcon.
Så er der hele ladestander området, der i dag er meget fokuseret på privatmarkedet. Men efterhånden som den tungere trafik også bliver elektrificeret, bliver der et behov for B2B-løsninger på det område.
Her skal vi forstå, hvad det reelt er for nogle forbrugsmønstre og behov, de kunder har, så vi kan komme med en løsning til dem også. Der vil formentlig skulle bygges flere ting ind i den pakke. Det kunne f.eks. være transformere, der skal til for at føde de større kapaciteter på ladestanderne,” siger han.
For at kunne realisere potentialet ved et tættere samarbejde mellem NRGi og Elcon, er der en række kompetencer i datterselskabet, der skal bringes i spil.
”Det handler f.eks. om vores forsynings- og automationskompetencer, som der bliver større behov for i takt med elektrificeringen.
Og så er der hele bygningsmassen, hvor der er en række krav både fra EU og fra Byggereglementet til bl.a. bygningsautomatisering. Her har vi i Elcon har vores rådgivningsben, som har en stor opgave i forhold til at finde de løsninger, der skal til for at energioptimere,” siger Tommy Hansen, der blev hentet til Elcon 1. september fra et job som Senior Vice President i Kamstrup, hvor han var ansat i fem år.
Inden da var han ansat sammenlagt i 27 år i forskellige positioner i Danfoss.
De største udfordringer
”Det, jeg bringer med mig, er erfaring og baggrund fra en mere produktionsorienteret tilgang til tingene. At det ikke nødvendigvis er timer, vi skal fakturere, men færdige løsninger til kunderne.
Det er også den vej, jeg oplever, at vores store konkurrenter går,” fortæller han.
Hvad er de største udfordringer du ser efter de første måneder i dit nye job?
”Den ene del af et stærkt fundament er, at vi har kompetencerne. Og det har vi. Den anden del er, om vi har tilstrækkelig mange af dem. Og det er nok dér, den største udfordring ligger.
Det er meget svært at skaffe medarbejdere. Det gælder ikke mindst elektrikere, hvor der ligger en megastor udfordring. Og hvis det drejer sig om specifikke kompetencer, f.eks. indenfor bygningsautomatik, bliver udfordringen bare endnu mere udtalt. Det vil tage tid at få bygget kompetencerne på. Det samme gælder indenfor forsyningsdelen.
Så de er helt klart manglen på kvalificeret arbejdskraft, som vi ser som den største udfordring,” fastslår Tommy Hansen.
Her vil NRGi Elcon, der i forvejen har et stort lærlingeprogram, støtte op om videreuddannelse af sine medarbejdere. Det skal bl.a. ske gennem et samarbejde med de tekniske skoler om oprettelsen af relevante kurser.
”Vi har omkring 180 lærlinge i NRGi Elcon og her skal vi sikre, at de kommer rundt på de forskellige områder, så de får et billede af, hvad der kræves for at arbejde indenfor f.eks. bygningsautomatik, forsyning osv., så vi efterfølgende kan videreuddanne dem på de områder, der er brug for.”
En anden udfordring er ifølge direktøren at nå klimamålsætningen til tiden:
”Jeg har selv en baggrund indenfor fjernvarme, hvor ambitioner og målsætning i forhold til den grønne omstilling ikke fejler noget.
Men det sker, at projekter bliver udskudt eller forsinkede. Og det vil vi nok også ske i forhold til elektrificeringen af Danmark, der formentlig kommer til at tage længere tid, end man forventer.
Alene sagsbehandlingstiden på projekterne kan blive en stopklods. Fjernvarmen skal også elektrificeres, og det går heller ikke så hurtigt som planlagt,” konstaterer Tommy Hansen.
NRGi Elcon har i dag specialkompetencer inden for en række områder. Kommer du til at justere på dem?
”Det er for tidligt at sige. Det, jeg kan sige, er, at vi kommer til at investere mere i nogle af områderne, f.eks. automation og forsyning. Her har vi brug for flere medarbejdere, hvilket jo som før nævnt er en stor udfordring.”
Mere stabilitet i den finansielle performance
Økonomien er også et fokuspunkt for den nye topchef i Elcon.
Selskabet voksede markant på nettoomsætningen fra knap 700 mio. kr. i 2018 til godt og vel 1 mia, kr. i 2021. Det niveau har siden været nogenlunde konstant, men resultaterne i hele perioden har vekslet mellem plus/minus 7-10 mio. kr. - dog markant større i 2022, hvor Elcon kom ud med et underskud på bundlinjen på godt 84 mio. kr.
I 2023 lykkedes det at vende det store underskud til et lille overskud på 3 mio. kr.
”Elcon har være igennem en turbulent årrække med tab, opretning og tab igen. Vi skal have mere stabilitet ind i vores finansielle performance.
Men tingene hænger sammen. For de områder, hvor vi har haft problemer, har i høj grad været på store entrepriseprojekter, hvor vi under corona og den efterfølgende energikrise oplevede store prisstigninger og leveringsudfordringer, men havde faste priser ud mod kunderne. De områder, som vi nu vil investere mere i, er typisk områder, hvor risikoelementet ikke er så stort. Dér er vi mere herre over at kunne levere, hvad vi lover.
Men økonomien er helt klart også en udfordring i NRGi Elcon,” fastslår Tommy Hansen.
”Det er en strategisk omstilling, der ligger foran os, så vi kan udnytte de stærke kompetencer, vi har, og investere mere i dem for dermed at skabe lønsomhed.”
Der skal med andre ord vælges noget fra?
”Ja, tilvalg betyder typisk også fravalg. Men vi er ikke langt nok endnu til at sige, hvordan det kommer til at spille sig ud. Vi ønsker at løfte os på nogle specifikke områder, og det kan være, at vi er heldige og kan tiltrække nogle folk fra de områder, hvor vi ikke vil investere så meget.
Vi kommer heller ikke til at investere i opkøb for at drive omsætningen op. Men det kan godt være vi vil købe op for at styrke kompetencer,” siger han.
I forhold til digitalisering af forretningsprocesser venter der også udfordringer for direktøren. Her skal NRGi Elcon opruste på flere områder.
Ét område er investeringer i systemer, der skal give en bedre kundeservice og effektivisere de interne processer.
”Hvis vi tager et område som opstilling af ladestandere handler det om, at jo mere vi kan få processerne automatiseret, desto mere ensartede ydelse bør alle kunder opleve. ”
NRGi Elcon er ikke i mål med at opbygge de systemer, der skal til, men er ifølge direktøren ret langt i forhold til at digitalisere hele kundekontakten.
”Vi har ikke løsningen, men planerne på plads. Vi ved, hvad der skal til, for at nå derhen. Lige nu er vi for afhængige af at skulle ringe til folk.”
Et andet område, der skal digitaliseres, er på industrisiden, hvor investeringerne bl.a. handler om at kunne overvåge data for at være i stand til at basere vedligeholdelse og fejlsøgning ud fra dem.
”Dér er vi heller ikke endnu. På hele området for optimering af energiforbruget i bygninger, findes der også løsninger, der kan håndtere den. Det er også et godt eksempel på løsninger, vi endnu ikke har implementeret i NRGi Elcon.
Det er også en udfordring,” siger Tommy Hansen.
Der er således nok at tage fat på i virksomheden for virksomheden med hovedsæde i Brabrand ved Aarhus, der beskæftiger mere end 1.100 medarbejdere og dækker hele Danmark.