Nye AGM-batterier giver elbiler optimal ydeevne

Det er EU’s målsætning at reducere CO2-udslippet fra køretøjer med 40 procent inden 2030 sammenlignet med 2021. Derfor haster det for bilproducenterne med at udvikle modeller med nuludslip eller CO2-udslip under 50 g/km. Disse krav er med til at fremskynde elektrificeringen, og ifølge en prognose fra IHS vil tæt på en tredjedel af de nyregistrerede køretøjer være helt elektriske allerede i 2025.

Det er EU’s målsætning at reducere CO2-udslippet fra køretøjer med 40 procent inden 2030 sammenlignet med 2021. Derfor haster det for bilproducenterne med at udvikle modeller med nuludslip eller CO2-udslip under 50 g/km. Grafik: Clarios..

I 2030 vil mere end halvdelen af nybilsmarkedet i Europa bestå af hybrid- eller helt eldrevne køretøjer. Når Europas bilpark elektrificeres, står VARTA i en god position med sin xEV-portefølje, som nu udvides med nye typer af batterier.

I elkøretøjer forsynes drivlinen af højspændingsbatterier af litium-ion-typen. Det suppleres af et 12V-batteri, som driver det interne elsystem med dets komfort- og sikkerhedsfunktioner. Det sikrer, at elbilen ikke kun fungerer under kørslen, men også når den står parkeret, og højspændingsbatteriet er frakoblet. For eksempel sørger 12V-batteriet for, at bilen kan låses og låses op, det muliggør trådløse opdateringer og sikrer, at alarmsystemet fungerer, når bilen er parkeret. Under kørslen sikrer det, at lys, bremser og styretøj fungerer korrekt, også hvis der opstår pludselige fejl på højspændingssystemet, hvor bilen skal stoppes på en sikker måde.

Derfor skal elbiler have pålidelige 12V-batterier med større kapacitet, som kan håndtere konstante opladnings- og afladningscyklusser.

”Et uegnet batteri kan måske ikke klare bilens energibehov og dermed forårsage tidlige havarier. Det er derfor vigtigt, at originalbatteriet erstattes af et produkt, som opfylder de samme krav”, siger Manuel Hammermann, Senior Specialist Technical Support and Services fra Clarios, producenten af VARTA-batterier.

Læs også: Den grønne omstilling kræver hurtigere batterier

VARTA AGM xEV-batterier er udviklet specielt til elkøretøjer og opfylder kravene fra OEM-producenter. Med varemærket VARTA er Clarios verdens førende batteriproducent og den største leverandør af originaludstyr til alle store bil- og erhvervskøretøjsmærker som Mercedes-Benz, Volkswagen Group og BMW. Seks ud af ti nye køretøjer i Europa er udstyret med et Clarios-batteri. VARTA AGM xEV-batteriers robuste design betyder, at de kan opfylde nutidens og fremtidens krav til el- og hybridkøretøjer.

- PiB

2ctrl ApS

Sponseret

2CTRL er landets førende virksomhed inden for KNX

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Relateret indhold

19.12.2024Installator.dk

Undersøgelse: Mange dansker misser strømbesparelser i hjemmet

12.12.2024Scankab Cables A/S

Sponseret

Scankab gør fremtiden grønnere med #MovingGreen

Bæredygtighed og digital transformation går hånd i hånd

10.12.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

06.12.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Nu er det alvor med solceller

02.12.2024Produal A/S

Sponseret

Analyserer og informerer om miljøforstyrrelser med IQS

02.12.2024Produal A/S

Sponseret

Præcise målinger kompenserer for forvrængninger

29.11.2024B.E.G.

Sponseret

B.E.G. er klar til BR18 og fremtidens energi krav

27.11.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Grundfos skærer ned på energi og driftsomkostninger med unik teknologi fra Schneider Electric

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle