Nye anbefalinger indskrænker mulighederne for grøn markedsføring
Forbrugerombudsmandens nye markedsføringsanbefalinger begrænser fjernvarmeselskaberne mulighed for at hæfte ord som f.eks. “klimavenlig” og “bæredygtig” på opvarmningsformen.
Foto: Envafors
Forbrugerombudsmanden udgav fornylig en opdateret vejledning med anbefalinger til, hvornår virksomheder må bruge udsagn om klima, miljø og bæredygtighed – og mens anbefalingerne nu er blevet mere konkrete end tidligere, er de samtidig langt mere indskrænkende, skriver Dansk Fjernvarme på sin hjemmeside.
Og det rammer ikke mindst fjernvarmeselskaber, der ikke længere blot kan bruge de grønne udsagn i flæng.
“Det er blevet mere håndgribeligt, hvad man skal kunne dokumentere, når man markedsfører fjernvarmen med udsagn som klima- og miljøvenlig. For fjernvarmeselskaberne betyder det, at mange af de gråzoner, der var før, ikke eksisterer længere, siger Maria Voss, der er Digital Marketing Manager i Fjernvarmens Informationsfond.
Det betyder, at selskaberne skal være mere påpasselige med, hvad de påstår.
“For der skal ikke ret meget til, før man som fjernvarmeselskab kan blive anklaget for vildledende markedsføring. Og det er jo imod loven,” fastslår hun.
Dansk Fjernvarme er ifølge chefkonsulent Birthe Boisen i løbende dialog med Forbrugerombudsmanden om, hvilke konsekvenser de nye anbefalinger har for markedsføringen af fjernvarme.
“Anbefalingerne er helt nye, og derfor er vi stadig i fuld gang med at afdække, hvordan de skal tolkes. Så snart vi har nogle klare svar, sørger vi selvfølgelig for at informere medlemmerne, siger hun.
Indtil de foreligger anbefaler Maria Voss, at selskaberne helt undlader at bruge ord som grøn, bæredygtig, klimavenlig og miljørigtig i deres markedsføring.
Udsagnene skal nemlig kunne dokumenteres, f.eks. gennem livscyklusanalyser.
-emte