Nye ladeoperatører er fundet til ladeparker ved Lillebælt
E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII har vundet Vejdirektoratets udbud og skal fremover drive ladestanderne på rasteplads Lillebælt Nord og Lillebælt Syd langs Fynske Motorvej.
Det var oprindelig Clever, der vandt udbuddet om etablering af de to ladeparker ved Lillebælt, der åbnede i marts og maj i fjor med i alt 60 ladepunkter.
Men på grund af misligeholdelse valgte Vejdirektoratet at ophæve kontrakten med Clever og sende opgaven med at drive ladestanderne i udbud i gen.
Nu er vinderne fundet, og fra sommeren 2024 vil elbilisterne i stedet kunne lade strøm fra E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII’s ladestandere på de to ladeparker.
Det er politisk besluttet, at der fremover skal være minimum to ladeoperatører på statslige ladeparker, hvor der er mere end 16 ladepladser. Kravet skal være med til at øge konkurrencen.
Når de sidste ladepladser åbner på Lillebælt Nord og Syd, vil der være i alt 30 ladepladser på hver af ladeparkerne.
”Udbuddet af ladeparkerne er denne gang blevet opdelt i fire delaftaler, så flere operatører har kunnet byde ind på, og dermed også vinde, opgaven. E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII endte med at løbe med sejren, og vi glæder os til det kommende samarbejde,” siger projektleder Jesper Kaae fra Vejdirektoratet.
”Vi er utroligt glade for lave en aftale med Vejdirektoratet om ladeparken ved Lillebælt Nord. Det er en plads, som rigtig mange benytter til at lade. Infrastrukturen er allerede veletableret på pladsen, og derfor vil vi også i løbet af kort tid have EWII-lynladere klar til brug," siger Jesper Antoni Nicolaisen, chef for Ladeinfrastruktur i EWII Koncernen.
Fakta om ladeparkerne
Der er i øjeblikket 16 ladepladser i drift på hver af ladeparkerne. De resterende 14 ladepladser var sat til at åbne i 2025, men i genudbuddet har Vejdirektoratet åbnet op for, at ladeopratørene selv må vurdere, hvornår de sidste ladepladser skal åbne. Dog senest i midten af 2026.
Vejdirektoratet ophævede kontrakten med Clever i slutningen af 2023. Clever har drevet de to ladeparker midlertidigt og vil fortsætte med dette, indtil de nye ladeoperatører er på plads.
Ladeparkerne Lillebælt Nord og Syd er etableret med midler fra Infrastrukturplan 2035.
Fakta om ladeparkerne
- Der er i øjeblikket 16 ladepladser i drift på hver af ladeparkerne. De resterende 14 ladepladser var sat til at åbne i 2025, men i genudbuddet har Vejdirektoratet åbnet op for, at ladeopratørene selv må vurdere, hvornår de sidste ladepladser skal åbne. Dog senest i midten af 2026.
- Vejdirektoratet ophævede kontrakten med Clever i slutningen af 2023. Clever har drevet de to ladeparker midlertidigt og vil fortsætte med dette, indtil de nye ladeoperatører er på plads.
- Ladeparkerne Lillebælt Nord og Syd er etableret med midler fra Infrastrukturplan 2035.
Kilde; Vejdirektoratet