Nye udfordringer i sanitetsbranchen
Sanitetsbranchen bliver i stigende grad udfordret af øgede krav til bæredygtighed, komplekst design og innovativ funktionalitet samtidig med, at manglen på kvalificeret arbejdskraft gør det vanskeligt at leve op til kundernes store efterspørgsel.
For at hjælpe installatørerne med bæredygtighedsudfordringer lancerer GROHE nu et omfattende professionelt program med skræddersyede produkter, styrkede service- og garantitilbud samt omfattende uddannelsestiltag for installatører, lærlinge og uddannelsesinstitutioner.
”Sanitetsbranchen er under markant forandring med stigende efterspørgsel efter bæredygtige produkter med innovative funktioner og individuelle designmuligheder. Men denne positive tendens giver samtidig en række udfordringer, idet branchen er hårdt ramt af mangel på kvalificeret arbejdskraft, som gør det vanskeligt at imødekomme den høje efterspørgsel i rette tid og kvalitet.”
LÆS OGSÅ: Rekord få virksomheder efteruddanner ansatte
Sådan beskriver Poul Christian Pedersen, leder af GROHE Danmark, baggrunden for, at GROHE for øjeblikket er ved at implementere en række nye skræddersyede produkter, serviceydelser og uddannelsestilbud til det professionelle marked i hele Europa. Nu er turen kommet til Danmark, hvor lanceringen er ved at blive gennemført både direkte overfor kunderne og via større kampagner, der blandt andet sætter fokus på dedikerede produkter og løsninger, strategisk samarbejde, kommerciel support, uddannelse og omfattende servicepakker.
Samtidig indleder GROHE blandt andet i samarbejde med udvalgte tekniske skoler en målrettet uddannelsesindsats, der kan bidrage til at gøre rammerne for vvs-uddannelsen mere tidssvarende og dermed tiltrække flere unge til en håndværksmæssig teknisk uddannelse i installationsbranchen
Understøtter installatørernes hverdag
”Målet med indsatsen er at skabe et certificeringsprogram, der understøtter installatørernes udfordringer og hverdag bedst muligt. Afhængigt af installatørernes individuelle status, som kan påvirkes gennem interaktion og samarbejde, omfatter fordelene hurtig kontakt til GROHEs kundeservice og tekniske eksperter samt nem adgang til porteføljeinformation.
Ydermere vil der være kurser, der kredser om produkter, deres installation og vedligeholdelse, som måske ikke er en del af hverdagen for installatørerne. Dette sparer tid og tager højde for slutbrugernes forventninger til service og individuelle løsninger. To yderligere konkurrencefordele ved at blive certificeret GROHE-installatør er muligheden for at give kunderne en udvidet produktgaranti og få direkte forbindelse til nye kunder på GROHEs hjemmeside,” fortæller Poul Christian Pedersen og fortsætter:
LÆS OGSÅ: Europas forsyningssikkerhed er truet
”Som en del af det nye program tilbyder vi endvidere en række dedikerede high-end produkter, som lever op til markeders skærpede krav og udelukkede leveres til det professionelle marked.
Godt modtaget af installatørerne
En af de mange installatørvirksomheder, der er omfattet af den nye kommercielle strategi på det professionelle marked, er Vangvedvængets VVS i Silkeborg. Og her er virksomhedens indehaver Leif Kristoffersen glad for de nye initiativer. Han siger:
”Vi har længe set frem til en mere flerstrenget leverandørstrategi med øget fokus på installatørerne. Det kan medvirke til at sætte yderligere fart i vores forretning og gøre os endnu mere professionelle og konkurrencedygtige. Med skræddersyede professionelle high-end produkter, som kun vi kan levere, suppleret med målrettet træning af vores medarbejdere, kan vi for alvor differentiere os i markedet. Og det er naturligvis også en stor fordel, at vi nu via samarbejdet med GROHE kan tilbyde vores kunder endnu bedre service herunder en udvideret produktgaranti på udvalgte produkter.”
LÆS OGSÅ: Stærk dansk økonomi og fjernvarme holder hånden under Danmark
Også direktør Erik Jensen fra Haugaard og Omegnens VVS i Rødovre hilser den nye strategi velkommen. Han siger:
”Dette er et yderst positivt initiativ overfor den professionelle branche, som vil øge vores salg. Fantastisk at der nu er en leverandør der adskiller professionelle og GØR DET SELV folket.”
Vi forventer at den nye kommercielle strategi, vil gøre det lettere for os at forklare vores kunder, at det er vvs-installatøren, der skal levere og montere de komponenter, som kunden ønsker. Og det vil uden tvivl være et godt salgsargument, at GROHE satser målrettet på bæredygtighed.
Nyt avanceret uddannelsescenter
For at styrke branchens faglige niveau og bidrage til at afhjælpe manglen på kvalificerede unge i sanitetsbranchen har GROHE åbnet et nyt uddannelsescenter i København.
Her stiller GROHE nye avancerede træningsfaciliteter og uddannelsesmaterialer til rådighed for både de certificerede installatørvirksomheders medarbejdere og uddannelsesinstitutionerne med udgangspunkt i GROHEs omfattende ekspertise og erfaring.
LÆS OGSÅ: Sådan påvirker ’tidlig varsling’ for naturgasforsyning din virksomheds fjernvarme
Det nye center skal bl.a. huse GROHEs attraktive uddannelsesprogram, ”GROHE Installer Vocational Training and Education" (GIVE), som GROHE har iværksat for at bidrage til at afhjælpe manglen på dygtige unge installatører i sanitetsbranchen i Europa. Målet er at gøre uddannelsen af vvs-installatører mere attraktiv herunder at tiltrække flere piger til branchen ved at stille nye tidssvarende faciliteter og materialer til rådighed for undervisningen.
”Over for manglen på kvalificerede installatører i sanitetsbranchen er det vigtigere end nogensinde at tilbyde spændende aktiviteter og attraktive uddannelsesprogrammer, der kan hjælpe unge, kommende installatører med at bygge fundamentet for en fremgangsrig fremtid. Vi glæder os derfor til at præsentere det nye center og hele GIVE programmet i Danmark, Og vi kan med glæde konstatere, at mange skoler allerede har vist stor interesse for projektet”, slutter Poul Christian Pedersen.
-AKJ