Nyt AR-værktøj kan fejlsøge på anlæg i hele verden
En ny prototype på et AR-værktøj hjælper Fibo Intercons kunder i hele verden med fejlsøgning på betonblandeanlæg. Virksomheden kan dermed undgå store omkostninger og reducere CO2-udledningen. Den nye prototype er resultatet af et MADE demonstrationsprojekt, som Industriens Fond står bag.
Fibo Intercon, der producerer betonblandeanlæg, vil undgå store omkostninger forbundet med at sende teknikere verden rundt for at hjælpe kunderne med at betjene maskinerne. Ud over at det er dyrt, så er det også tidskrævende og udleder meget CO2.
Derfor indgik virksomheden i et MADE demonstrationsprojekt, hvor de sammen med Alexandra instituttet undersøgte, hvilke digitale værktøjer de kan bruge til at yde (fjern)support. Resultatet var udvikling af en prototype på et Augmented Reality (AR)-værktøj, der let og intuitivt hjælper kunder i hele verden via en mobilapp med fejlsøgning på anlæggene.
”Andre virksomheders konkrete erfaringer med nye teknologier er en vigtig inspirationskilde for den enkelte leder. Casen med Fibo Intercon er et stærkt eksempel på, hvad ny teknologi eller anvendelse af nye materialer i produktionen kan give af gevinster – både på bundlinjen og for at fremme en mere bæredygtig forretning. Det er vores ambition, at andre virksomheder kan lære af demonstrationsprojekterne, og at barren for at tage nye teknologier til sig derved sænkes”, siger udviklingsdirektør i Industriens Fond, Charlotte Kjeldsen Krarup.
Fibo Intercons kunder opererer betonblandeanlæggene via en skærm, hvor de kan bestille lige netop den mængde og blanding af beton, eller andre materialer for eksempel mørtel, som de har brug for. Virksomhedens anlæg bliver solgt over det meste af verden, og de seneste par år har de ansatte på hovedkontoret i Videbæk været på en digital rejse, hvor der er blevet indført flere digitale løsninger.
I projektet har Fibo Intercon udviklet en AR-prototype, som gør det muligt for deres kunder at scanne en QR-kode på maskinen og tilgå diverse instruktioner og få visuel vejvisning ved hjælp af trinvise guides. På sigt kan der være mulighed for at tilgå ‘live data’.
Demonstrationsprojektet har givet Fibo et overblik over, hvad der findes af teknologier, og hvad der er brugbart og ikke er brugbart:
“Det har især givet et overblik over muligheder, og hvad det kræver, samt hvor det er relevant i forhold til vores maskiner. Vi har helt klart fået blik for, at der er forskellige niveauer af teknologier, alt efter om det er vores teknikere eller vores kunder, der skal bruge løsningerne. Det kan godt være, at vi i forhold til vores kunder skal starte med en lidt mere simpel mobilløsning med AR og selvhjælpsscenarier. Omvendt kan de teknikere, der står ude ved vores maskiner hele tiden, godt have glæde af en AR-brilleløsning”, siger Lotte Kristensen, der er international marketingkoordinator i Fibo.
/ PiB