Nyt tiltag sætter skub i solcelle-investeringer
Der er ikke nok virksomheder, der installerer solceller. Et nyt projekt skal undersøge hvorfor og hvordan man kan ændre adfærden samt øge kommercielle investeringer i solceller.
Et nyt initiativ sætter fokus på, hvorfor det kun er et fåtal af virksomheder, der installerer solceller. Den markante vækst, der har været på solcellemarkedet, er ikke slået igennem hos virksomhederne, der ellers er ideelle kandidater til etablering af solcelleanlæg på grund af et stort strømforbrug i dagtimerne samt store tag- og facadearealer. Det vil interessenter nu lave om på med initiativet PV GRID, der er iværksat for at øge kommercielle investeringer i solcelleenergi.
Projektet PV GRID skal finde årsagen til, at virksomheder ikke gør brug af solcelleenergi. Det skal ske ved at demonstrere og udbrede virksomhedsspecifikke løsninger, udforme individuelle serviceydelser samt udbrede viden og værktøjer om blandt andet anlægsdesign, projektering og Smart Grid-integration.
Derudover skal initiativet undersøge virkningen af flere større anlæg på energiinfrastrukturen samt skabe et grundlag for kommercielle investeringer i solcelleanlæg.
Læs også: Kommende straftold truer solcellemarkedet
Initiativet ledes af den danske solcelleproducent Gaia Solar sammen med et konsortium bestående af SEAS NVE, Teknologisk Institut, Danfoss, Nykredit, Deloitte, Smith Innovation, GXN, Steelhouse, ZigZag Solar og Solar City Copenhagen.
Indtil videre har PV Grid modtaget en bevilling på 21 millioner kroner fra Energinets fond ForskVE. Projektet løber fra april 2013 og tre år frem.
-KK