31.10.2019  |  EL  |  Branchen

Partssystemet bag erhvervsuddannelserne er velfungerende

Rapporten ”Responsive erhvervsuddannelser” viser, at erhvervsuddannelsernes partssystem i store træk fungerer godt. Hos Tekniq Arbejdsgiverne er man ikke overraskede over konklusionen, og man glæder sig samtidig over, at systemet ikke er en bremseklods for udviklingen af uddannelserne.

En ny rapport fra tænketanken DEA gør op med fordommene om, at partsstyret af erhvervsuddannelserne er for trægt og præget af interne stridigheder blandt arbejdsmarkedets parter.

Læs også: Tekniq: Erhvervslivet skal tilbage på den politiske dagsorden

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Derimod konkluderer rapporten faktisk, at partssystemet i store træk er velfungerende. Konklusionerne er baseret på både en spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmer af faglige udvalg, medlemmer af lokale uddannelsesudvalg (LUU) og skolerepræsentanter i LUU’erne og på interviews med 12 respondenter.

”DEA skal have ros for at lave denne kvalitative afdækning af partssystemet, for det er faktisk ikke sket før”, siger underdirektør i Tekniq Arbejdsgiverne, Tina Voldby, og fortsætter:

”Vi glæder os over, at rapporten bekræfter det billede, vi selv har af partssystemet. Nemlig at det fungerer, og at arbejdsgivere og -tagere er i stand til at lægge eventuelle uenigheder bag os, når vi taler uddannelse”.

Installatøruddannelserne er responsive
Tina Voldby er også godt tilfreds med rapportens konklusion om, at partssystemet ikke er en bremseklods for den løbende udvikling af den enkelte erhvervsuddannelse.

Fakta om erhvervsuddannelsernes partsstyresystem:

  • Systemet betyder, at repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter har formel medbestemmelse i forhold til tilrettelæggelsen af erhvervsuddannelserne.
  • Arbejdsmarkedets parter finansierer samtidig en stor del af erhvervsuddannelserne.
  • Partsstyret består dels af faglige udvalg og dels af lokale uddannelsesudvalg (LUU).
  • Hver enkelt uddannelse er styret af et fagligt udvalg, der har ansvaret for at udvikle uddannelserne.
  • LUU står for at kvalitetssikre uddannelsen på den enkelte skole.
  • Begge disse typer udvalg består af både arbejdsgivere og -tagere.

Kilde: Tekniq Arbejdsgiverne.

”På den måde punkterer rapporten i høj grad en række myter om, at arbejdsmarkedets parter ikke i tilstrækkelig grad er i stand til at udvikle uddannelserne og være responsive i forhold til den måde, arbejdsmarkedet og kompetencebehovet i virksomhederne forandrer sig – blandt andet på grund af den teknologiske udvikling”, siger hun.

Blandt de uddannelser, der har været med i undersøgelsen, er elektriker-, vvs-, energi- og industriteknikeruddannelserne. Tina Voldby mener, at man kan se, at disse uddannelser er responsive ved, at virksomhederne optager rekordmange lærlinge, og at ledigheden blandt nyuddannede stort set er nul.

”Det er brancher, hvor den teknologiske udvikling foregår i et voldsomt højt tempo, og derfor er det naturligvis også afgørende, at uddannelserne kan følge med i og være på forkant med denne udvikling”, siger hun og uddyber:

Læs også: Tekniq opfordrer regeringen til at holde fokus på erhvervslivet

”Der er naturligvis stor forskel på, i hvor høj grad de enkelte uddannelser løbende skal tilpasses og udvikles, derfor skal disse naturligvis differentieres i stedet for, at man ser alle uddannelserne som én samlet masse. Det er, som rapporten også viser, en af de helt store udfordringer de kommende år”.

- JMA

Mere fra Installator.dk - Forum for el, VVS og ventilation

Installator.dk - Forum for el, VVS og ventilation

www.installator.dk

Installator.dk – forum for el, VVS og ventilation – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for installation, og som er målrettet direkte til og læses af fagfolk. Partnere på installator.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af installator.dk. Vi udkommer dagligt p…

Se virksomhedsprofil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere