Pisk og gulerod skal optimere ladeadfæren
Det skal kunne betale sig at lade elbilen, når elnettet er mindst belastet. Samtidig skal det koste ekstra at spærre en ladeplads i længere tid, mener ladeplatformen Spirii, der er klar med nyt prisprodukt.
Den massive udrulning af ladestandere udfordrer elnettet i en sådan grad, at det giver god mening at fordele belastningen.
Det er baggrunden for, at ladeplatformen Spirii nu vil tilbyde sine ladepartnere mulighed for at tilbyde kunderne lavere priser i perioder, hvor nettet er mindre belastet - og højere priser ved langtidsopladning, hvor elbiler spærrer pladsen for værdigt trængende.
Ifølge Spiriis CEO og co-founder, Tore Harritshøj, er markedet modent til mere intelligent prissætning, der i høj grad er efterspurgt af både forbrugere og ladeoperatører.
”Konkurrencen på markedet er steget betydeligt de sidste par år, og elbilister er blevet mere prisbevidste. Derfor er prisen på opladning ikke blot et vigtigt parameter i forhold til at være konkurrencedygtig. Det er også et effektivt parameter til at styre opladningerne, så vi belaster elnettet mindst muligt,” siger Tore Harritshøj og fortsætter:
”Når vi kan fordele forbruget hen over perioder, hvor der i forvejen er ledig kapacitet på nettet, kan vi spare forbrugerne for et ganske stort beløb, som ellers ville være påløbet for udbygning af elnettet. Jeg er derfor stolt af, at vi nu kan give vores ladepartnere mulighed for at prissætte på en måde, der kommer både forbrugere, elnettet og deres egen ladeforretning til gode.”
De nye prisprodukter lanceres af Merkur Andelskasse, der råder over mere end 100 ladestandere i Danmark. Det betyder, at priserne sænkes fra 3,49, kr. til 1,98 kr. pr. kWh i tidsrummet fra midnat til kl. 06.00, hvor belastningen er lavest.
Samtidig vil det koste 1 kr. ekstra pr. minut, hvis der oplades i mere end tre uafbrudte timer mellem kl. 08-19 på hverdage.
Prisændringerne trådte i kraft 1. november.
-emte