Prysmian Group skal levere kabler til TBM Virginia, som skal udgrave Eole tunnelen til Grand Paris Express
Flerårig kabelkontrakt indtil 2021
Prysmian Group er blevet tildelt en kontrakt af Razel-Bec til levering af kabler til tunnelboremaskinen Virginia, som skal udgrave Eoli tunnelen til den nye RER E-linje mellem Courbevoie og Paris, som bliver en del af Grand Paris Ekspressen.
Eole tunnelen forventes at blive benyttet af 50.000 passagerer dagligt og skal efter planen være færdig til 2024. Tunnelen vil udvide RER E-linjen med 55 km fra Saint-Lazare stationen i Paris til Mantes-la-Jolie i Yveline. Projektet vil sikre op til 22 tog per time på hovedlinjen og 6 tog per time mod Mantes-la-Jolie, sammenlignet med tre tog per timer i øjeblikket.
Eole tunnelboremaskinen Virginie er i øjeblikket den største tunnelboremaskine, der opererer i Frankrig til udgravning af en jernbanetunnel, med en diameter på 11 meter, en længde på 90 meter og en vægt på 1.800 tons.
Prysmian vil være ansvarlig for design og levering af mellemspændings HTA kabler og snoede antennekabler i overensstemmelse med CPR. En tekniker fra Prysmian Group i Cornimont, vil installere og teste de prækonfektionerede stik før endelig idriftsættelse.
Prysmian skal levere i alt 6.825 meter mellemspændingskabler og næsten 20 kilometer lavspændingskabler til de første 8 kilometer mellem Saint-Lazare-stationen og La Défense-tårnene.
Ordren produceres lokalt i Frankrig, da MV-kablerne vil blive fremstillet i Grons og LV-kablerne i Paron. Selve konfektioneringen vil blive udført i Cornimont i Vosges.
"Vi er stolte af at levere vores teknologier og know-how til realisering af et projekt af så strategisk betydning," siger Jean-Pierre Bignaud, Commercial Director hos Prysmian Group France.