Refusion til solcelle-ejere blev en fuser
Ladeoperatørne looad.dk og Clever har stoppet deres refusion af elafgiften til husejere med solceller på taget og elbil i garagen. De to selskaber havde ellers åbenet for muligheden, men skatteminister Rasmus Stoklund (S) satte foden ned.
Tusindvis af danske solcelleejere må igen se i vejviseren efter muligheden for at få refusion af afgiften for strøm til opladning af deres elbil. Clever og looad.dk annoncerede ellers muligheden i fjor, men en udmelding fra skatteministeren fik dem til at stoppe igen.
“Skatteminister Rasmus Stoklund udtalte midt i november, at man ikke som ladeoperatør må udbetale refusion til elbilsejere med solceller. Derfor stoppede vi,” siger Søren Behnfeld, der er adm. direktør i Looad.dk.
De to selskaber var de eneste på markedet, der tilbød denne refusion via Clever Box og Clever One og hos Looad hos kunder, der også købte el af selskabet via Looad Connect.
Hos looad.dk krævede refusionen - ud over en service- og elfaftale med selskabet - at solcelleanlægget tilhørte gruppe 1-5, og at der var registreret en forbrugsmåler, der viste husstandens forbrug fra elnettet samtidig med, at husstanden hverken benyttede elvarme eller varmpepumpe.
Dermed ville det ifølge Looad være muligt at sikre, at refusion af opladning af elbilen kun skete, når strømme kom direkte fra elnettet og altså hverken fra solcellerne - eller et eventuelt batteri - hvortil der ikke var betalt afgift.
Men i et svar til Folketingets Skatteudvalg skrev ministeren den 11. november bl.a.:
“En ladeoperatør kan ikke få refunderet elafgift på vegne af en privatkunde, når kunden har etableret et solcelleanlæg med mulighed for produktion af afgiftsfritaget elektricitet på den samme adresse. Årsagen er, at opladningen i disse tilfælde ikke udelukkende er sket med elektricitet, hvoraf der er afregnet elafgift. Det er således ikke muligt at dokumentere, i hvilket omfang der er anvendt elektricitet til opladningen, hvoraf der er afregnet afgift.”
Og på den baggrund valgte selskaberne at stoppe ordningen, der blev introduceret i juni i fjor. Det skete, da de den 2. december i fjor opdaterede deres vilkår og fastslog, at afgiftsrefusion ved opladning af elbilen ikke længere er muligt for husstande med solceller.
Men Søren Behnfeld har ikke givet op.
“Vi er fortsat i tæt dialog med skattemyndighederne og arbejder på en løsning. Det er også derfor, at vi kun har suspenderet ordningen midlertidigt. For der skal jo findes en løsning,” siger han.
Da refusionen til kunder med solceller blev stoppet, sendte Looad et brev ud til alle sine kunder.
“Her skrev vi, at de ville blive fuldt kompenseret for hele november måned og modtage en lille kompensation for december og januar i håb om, at de fortsat vil støtte op, for vi vil bestemt ikke lægge en mulig løsning i graven,” siger Søren Behnfeld.
Og direktøren ser positivt på, at der bliver fundet en løsning, så elbilsejere med solceller kan få refunderet afgiften for den strøm, de trækker fra elnettet.
“Det bygger jeg på, at der er kommet lidt støj i markedet og at skatteministeren også skriver, at der skal findes en løsning,” siger han.
Skatteministeren peger i sit svar på, at regeringen har et ønske om at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark.
“Det vil i den sammenhæng være relevant at se på, hvordan situationen for elbilejere med solcelleanlæg bedst kan håndteres,” skriver Rasmus Stoklund i sit svar.