Sådan begyndte Hee Wellings sanitetseventyr

I forbindelse med 3 Days of Design på den Schweiziske ambassade i København blev den danske designer, Hee Welling, i den officielle podcast interviewet, og giver os et indblik i hvordan det er at arbejde sammen med den schweiziske badeværelsesproducent, Laufen.

Hee Welling.

Som produktdesigner arbejder man med et hav af forskellige materialer og samarbejdspartnere, med hver deres interessante egenskaber og udfordringer. Tager man udgangspunkt i dette, vil der være rig inspiration at finde med både tekniske og menneskelige værdier, der alle indgår i det endelige produkt.

Alting har sin begyndelse

Da Hee Welling blev udvalgt til at designe for Laufen, vidste han og hans team kun meget lidt om keramik. De blev derfor inviteret ned til fabrikken i Schweiz for at finde ud af hvilke muligheder der var, samt for at få en følelse for materialet og den helt rigtige følelse af det schweiziske selskabs ånd.

Imens han besøgte fabrikkerne, stiftede han blandt andet bekendtskab med Laufens nye SaphirKeramik, som var noget, der imponerede ham i høj grad. At Laufen er villig til at gå til disse længder for at udforske og udvikle noget, der skulle blive branchens nye og revolutionerende materiale, fortæller noget om dedikationen til håndværket.

Det er også i håndværket, at Laufen har sine primære styrker, men når det kommer til design, er der samtidig et stærkt ønske om at involvere nogle af de bedste designere, så kunderne kan få den solide schweiziske kvalitet og samtidig udført i lækkert design – også set ud fra lokale standarder og nye behov.

“Vi er ikke designere. Vores kernekompetence er håndværk og i de seneste år har vi været så priviligerede at arbejde sammen med nogle af de mest fantastiske og inspirerende designere, som har skabt en stærk identitet for Laufen…”

- Ilker Hussein, kommerciel direktør i Laufen

Med det portefølje, som Hee Welling repræsenterer, var det helt naturligt for Laufen at indlede et samarbejde med den danske designer i forbindelse med ekspansionen på det nordiske marked.

Tidligere havde Hee Welling primært arbejdet med produkt- og møbeldesign, så han var meget spændt, da han blev præsenteret for det nye materiale, som han skulle arbejde med.

Når man går ind i en ny materialetype, er der mange ting, som man bliver nødt til at udforske. Hvad er materialets styrker, begrænsninger, muligheder? Og hvordan vinkler man bedst muligt den idé, man har i hovedet, på netop det materiale og den opgave man står over for, så man i sidste ende kommer frem til et godt resultat?

De spørgsmål var meget relevante for samarbejdet om at skabe Hee Wellings serie, Kompas, til Laufen, der endte med at blive et rigtig spændende produkt for de skandinaviske forbrugere.

“Vi skabte et fantastisk produkt, der fungerer rigtig godt på det nordiske marked.”

- Hee Welling

Den schweiziske ambassade i Danmark åbner dørene for offentligheden, når schweizisk relaterede firmaer viser frem af det nyeste indenfor design og innovation under 3 Days of Design..

Stærke værdier og innovation

Siden 1892 har Laufen produceret badeværelsesprodukter og været med til at forme hvordan badeværelset ser ud. Mantraet i Laufen lyder på, at man vil være trendsættere og ikke trendfølgere, hvilket er noget mange virksomheder vil påstå. I Laufen opfandt man dog fx allerede i de tidligere 60’ere det væghængte toilet og i senere hen også højtryksstøbeteknologien, der siden da har tilladt hele branchen en større produktionskapacitet og –hastighed samt produktudvalg.

Det nye SaphirKeramik materiale er blandt de mere nylige innovationer, som Laufen har udviklet, men det er en opfindelse, som designere har været meget glade for, da det har givet dem mere frihed til at udnytte former, som traditionel keramik ellers ikke tillader.

Den dag i dag udvikler den traditionsrige schweiziske virksomhed sig stadig, og Laufens kommercielle direktør, Ilker Hussein, lægger særligt vægt på, at det laufen har meget fokus på miljøet, bæredygtighed og en meget høj kvalitet i produkterne.

Det er noget, som Hee også oplevede på hans besøg i Laufen og da det er noget, som svarer overens med hvordan tilgangen til design er i hans eget studio, var det noget, der øgede interessen yderligere.

“Med hensyn til bæredygtighed, så er det virkelig noget, de (red: Laufen) går op i - de vil gøre en forskel, de vil være sikre på, at de gør det korrekt.”

- Hee Welling

Der lægges dog heller ikke skjul på, at Hee har spillet en vigtig rolle for Laufens identitet og succes på det nordiske marked. Faktisk attributeres han til at være med til at have åbnet op for det kommercielle marked i Skandinavien for Laufen.

Du kan høre hele interviewet på engelsk på Den Schweiziske Ambassades Soundcloud-profil hér: https://soundcloud.com/user-227436616/open-embassy-podcast-07-hee

Mere fra...

19.12.2023LAUFEN Nordic A/S

Sponseret

Roca Group opnår gylden Bæredygtighedscertificering gennem EcoVadis

23.10.2023LAUFEN Nordic A/S

Sponseret

Roca Groups Opkøb af Alape: Et Nyt Kapitel i Det Nordiske Badeværelsesmarked

08.09.2023LAUFEN Nordic A/S

Sponseret

Få et lydsvagt toilet med effektivt skyl

23.08.2023LAUFEN Nordic A/S

Sponseret

Roca Præsenterer Bæredygtighedsrapporten for 2022 med bemærkelsesværdige resultater

22.08.2023LAUFEN Nordic A/S

Sponseret

Roca Præsenterer Bæredygtighedsrapporten for 2022 med bemærkelsesværdige resultater

12.01.2023LAUFEN Nordic A/S

Sponseret

Smart Bathroom-løsningerne fra LAUFEN resulterer i mere hygiejniske, mere effektive og mere forbrugsbevidste sanitære faciliteter.