19.07.2019  |  VVS  |  Branchen

Sådan begyndte Hee Wellings sanitetseventyr

Indhold fra partner Hvad er dette?

I forbindelse med 3 Days of Design på den Schweiziske ambassade i København blev den danske designer, Hee Welling, i den officielle podcast interviewet, og giver os et indblik i hvordan det er at arbejde sammen med den schweiziske badeværelsesproducent, Laufen.

Som produktdesigner arbejder man med et hav af forskellige materialer og samarbejdspartnere, med hver deres interessante egenskaber og udfordringer. Tager man udgangspunkt i dette, vil der være rig inspiration at finde med både tekniske og menneskelige værdier, der alle indgår i det endelige produkt.

Alting har sin begyndelse

Da Hee Welling blev udvalgt til at designe for Laufen, vidste han og hans team kun meget lidt om keramik. De blev derfor inviteret ned til fabrikken i Schweiz for at finde ud af hvilke muligheder der var, samt for at få en følelse for materialet og den helt rigtige følelse af det schweiziske selskabs ånd.

Imens han besøgte fabrikkerne, stiftede han blandt andet bekendtskab med Laufens nye SaphirKeramik, som var noget, der imponerede ham i høj grad. At Laufen er villig til at gå til disse længder for at udforske og udvikle noget, der skulle blive branchens nye og revolutionerende materiale, fortæller noget om dedikationen til håndværket.

Det er også i håndværket, at Laufen har sine primære styrker, men når det kommer til design, er der samtidig et stærkt ønske om at involvere nogle af de bedste designere, så kunderne kan få den solide schweiziske kvalitet og samtidig udført i lækkert design – også set ud fra lokale standarder og nye behov.

“Vi er ikke designere. Vores kernekompetence er håndværk og i de seneste år har vi været så priviligerede at arbejde sammen med nogle af de mest fantastiske og inspirerende designere, som har skabt en stærk identitet for Laufen…”

- Ilker Hussein, kommerciel direktør i Laufen

Med det portefølje, som Hee Welling repræsenterer, var det helt naturligt for Laufen at indlede et samarbejde med den danske designer i forbindelse med ekspansionen på det nordiske marked.

Tidligere havde Hee Welling primært arbejdet med produkt- og møbeldesign, så han var meget spændt, da han blev præsenteret for det nye materiale, som han skulle arbejde med.

Når man går ind i en ny materialetype, er der mange ting, som man bliver nødt til at udforske. Hvad er materialets styrker, begrænsninger, muligheder? Og hvordan vinkler man bedst muligt den idé, man har i hovedet, på netop det materiale og den opgave man står over for, så man i sidste ende kommer frem til et godt resultat?

De spørgsmål var meget relevante for samarbejdet om at skabe Hee Wellings serie, Kompas, til Laufen, der endte med at blive et rigtig spændende produkt for de skandinaviske forbrugere.

“Vi skabte et fantastisk produkt, der fungerer rigtig godt på det nordiske marked.”

- Hee Welling

Stærke værdier og innovation

Siden 1892 har Laufen produceret badeværelsesprodukter og været med til at forme hvordan badeværelset ser ud. Mantraet i Laufen lyder på, at man vil være trendsættere og ikke trendfølgere, hvilket er noget mange virksomheder vil påstå. I Laufen opfandt man dog fx allerede i de tidligere 60’ere det væghængte toilet og i senere hen også højtryksstøbeteknologien, der siden da har tilladt hele branchen en større produktionskapacitet og –hastighed samt produktudvalg.

Det nye SaphirKeramik materiale er blandt de mere nylige innovationer, som Laufen har udviklet, men det er en opfindelse, som designere har været meget glade for, da det har givet dem mere frihed til at udnytte former, som traditionel keramik ellers ikke tillader.

Den dag i dag udvikler den traditionsrige schweiziske virksomhed sig stadig, og Laufens kommercielle direktør, Ilker Hussein, lægger særligt vægt på, at det laufen har meget fokus på miljøet, bæredygtighed og en meget høj kvalitet i produkterne.

Det er noget, som Hee også oplevede på hans besøg i Laufen og da det er noget, som svarer overens med hvordan tilgangen til design er i hans eget studio, var det noget, der øgede interessen yderligere.

“Med hensyn til bæredygtighed, så er det virkelig noget, de (red: Laufen) går op i - de vil gøre en forskel, de vil være sikre på, at de gør det korrekt.”

- Hee Welling

Der lægges dog heller ikke skjul på, at Hee har spillet en vigtig rolle for Laufens identitet og succes på det nordiske marked. Faktisk attributeres han til at være med til at have åbnet op for det kommercielle marked i Skandinavien for Laufen.

Du kan høre hele interviewet på engelsk på Den Schweiziske Ambassades Soundcloud-profil hér: https://soundcloud.com/user-227436616/open-embassy-podcast-07-hee

Mere fra LAUFEN Nordic A/S

LAUFEN Nordic A/S

www.laufen.dk

VI FORVANDLER BADEVÆRELSER TIL LEVENDE MILJØERPersonligheden bag LAUFENs meget traditionsprægede schweiziske brand afspejler en symbiose mellem design, kvalitet og funktionalitet.LAUFEN er ROCA-koncernens vigtigste brand og en af verdens førende producenter med et globalt distributionsnetværk.Virksomhedens kernekompetence er vores knowhow inden for fremstilling af sanitetsartikler. Gennem 125…

Se virksomhedsprofil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere