Sådan ser fremtiden i elbranchen ud
Tekniq og Dansk El-Forbund går sammen om ny 2025-plan for elbranchen. Her fremlægger man udfordringerne, som virksomhederne og deres medarbejdere kommer til at stå overfor i fremtiden. Og peger på mulige løsninger.
Brancheorganisationen Tekniq og Dansk El-forbund har stukket hovederne sammen om en ny rapport, Vision 2025, der kortlægger elinstallationsbranchens fremtidige muligheder og udfordringer. Og her peger man på, at den nuværende teknologiske udvikling vil fortsætte med at accelerere. Det vil stille flere krav til elektrikerne, som må følge med, hvis de ikke vil hægtes af.
”Det er også årsagen til, at vi har samarbejdet om at udvikle Vision 2025. Hvis ikke vi sikrer, at branchen er på forkant med udviklingen, så er der andre, som går ind og overtager de spændende opgaver, mens vi reduceres til ”udførende hænder” og lavstatusfag. Og det er vi ikke interesserede i”, siger Jørgen Juul Rasmussen, der er forbundsmand i Dansk El-Forbund.
Læs også: 50.000 kroner skal lokke flere unge til erhvervsuddannelserne
I rapporten forsøger man ligeledes at sætte et fælles mål for udviklingen af branchen.
”Vi skal være dem, der sørger for, at samfundet bliver løftet med blandt andet energieffektivitet, med produktivitet og med komfort. Og det er i høj grad op til os selv at udfylde den rolle – for der er mange andre, som gerne vil overtage den”, siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør hos Tekniq.
Konkurrencen bliver hårdere
Foruden et kig ind i fremtidens elbranche giver rapporten sit bud på en rettesnor for virksomhederne og deres medarbejdere. I 2025 bliver det endnu vigtigere, at branchens spillere prioriterer salg.
”Installationsbranchen har en stærk tradition for at have det tekniske fundament i orden. Men vi skal være bedre til selve salgsarbejdet i forhold til kunderne”, forklarer Niels Jørgen Hansen.
I fremtiden vil konkurrencen spidse mere til. Og her kan kompetencer inden for salg være afgørende for, om kunden vælger den ene eller anden virksomhed til at udføre arbejdet, fortæller Niels Jørgen Hansen.
Læs også: El & Teknik 2018 kigger på elbranchen nu og i fremtiden
”Derfor skal vi også være bedre til at indgå i dialog med kunden. Vi tror jo selv, at vi er gode til at snakke med kunderne. Men det er kunderne ikke altid enige med os i. De siger, at vi taler et teknisk sprog, som de ikke altid forstår, samtidig med at vi ikke er gode nok til at forstå, hvad de har brug for”, uddyber han.
Ifølge Tekniq skal elinstallatørerne blive bedre til at sælge deres håndværk og herunder særligt samlede løsninger og processer til kunderne.
De seks primære fokusområder:
Vision 2025 sætter fokus på seks primære udviklingsbehov for branchen:
- Kundens tekniske partner
- Skabe en branche på forkant
- Øget ekspertise
- Attraktiv branche
- Produktiv og værdiskabende elbranche
- Øget differentiering i branchen
Kilde: Tekniq
Elbranchen skal med på den teknologiske bølge
For kun fem år siden lavede man en lignende rapport, men forud for Vision 2025 måtte Tekniq og Dansk El-Forbund indse, at de teknologiske løsningerne og forudsigelser var håbløst bagud. Man så sig derfor nødsaget til at udarbejde en ny.
Læs også: Elinstallatør: Lærlinge er byggeriets fremtidige stjerner
I rapporten slår man fast, at den teknologiske udvikling vil komme rullende indover branchen. Og derfor mener Niels Jørgen Hansen, at der er et stort behov for at tænke i nye baner, når det kommer til viden og læring.
”Der er stadig brug for de traditionelle kurser og videreuddannelsestilbud, men vi skal, både som arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer gøre det lettere for branchen at få adgang til ny viden og information – uanset om det er ved at se en video på YouTube en søndag aften, gå på kursus, bruge e-læring eller benytte noget af det materiale, som producenterne selv stiller til rådighed”, siger han.
- EST