Sådan sparer entreprenøren Arne Pedersen 5 tons CO2 om året
Indretning med aluminiumsbaseret system i omtrent 80 varebiler har sikret entreprenørvirksomheden Arne Pedersen en årlig CO2-besparelse på fem tons. Tallet vil stige endnu mere fremover, da virksomhedens cirka 100 resterende varebiler løbende bliver indrettet med det lette system og derved reducerer vægt og udledning.
CO2-besparelserne fremkommer på grund af lavere vægt, der reducerer varebilernes brændstofforbrug, hvilket naturligvis også har en positiv effekt på driftsomkostningerne. Arne Pedersen har valgt at indrette varebilerne med de lette ALUCA-systemer, som VanKompagniet importerer til det danske marked.
”Vi samarbejder kontinuerligt med Arne Pedersen med at optimere deres varebilers indretning og udstyr. De lette systemer fra ALUCA kan mindske deres brændstofforbrug, og derved udledes der mindre CO2 gennem deres daglige drift, hvilket selvfølgelig også har økonomiske fordele”, siger Marc Troels-Smith, salgsdirektør hos VanKompagniet.
Let løsning var en let beslutning
Da Arne Pedersen skulle finde en ny leverandør af udstyr til deres varebiler, lagde de særligt vægt på produktkvalitet, leveringsdygtighed og bæredygtighed. Deres tunge krav viste sig dog at have en let beslutning til følge – i flere henseender.
”Vi gik i markedet for at finde en leverandør med solide kvalitetsprodukter, der kontinuerligt kunne levere og samtidig understøtte vores fokus på bæredygtighed. Det var selvsagt ikke den letteste opgave”, siger Frank Buur, der er flåde- og værktøjsansvarlig hos entreprenørvirksomheden Arne Pedersen og fortsætter:
”Vi afsøgte naturligvis markedet grundigt, og fandt hurtigt ud af, at VanKompagniet kunne imødekomme vores krav og faktisk mere til. Derfor var tilvalget af deres på samme tid solide og lette produkter en nem beslutning”.
Læs også: ELCON ser intet alternativ til at satse helhjertet på el-varevogne
Mere værktøj, men mindre CO2
Varebilernes vægtreduktion giver også håndværkerne mulighed for at have mere værktøj med på farten, men samtidig udlede mindre CO2 end varebilerne gjorde med de tidligere systemer.
”For det første frigives der så mange kilo nyttelast, at håndværkerne faktisk kan køre med langt mere værktøj og stadig spare på brændstoffet. For det andet kan der sommetider spares nogle køreture frem og tilbage, fordi alt det nødvendige værktøj kan medbringes samtidig med, at den tilladte totalvægt overholdes”, siger Frank Buur og afslutter:
”Vi har store ambitioner om at bidrage til opnåelsen af FN’s verdensmål og generelt tænke bæredygtige løsninger ind i vores eksisterende drift. Derfor er det fantastisk, at vi i samarbejde med VanKompagniet faktisk kan reducere helt op til 45 procent af vægten på vores største varevogne. De fem tons CO2, vi lige nu årligt sparer, er kun begyndelsen, da vi stadig mangler at indrette over halvdelen af vognparken med VanKompagniets produkter”.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om varevogne & værktøj 2022