Sæt strøm til biler, bønder og boliger
El er udråbt som fremtidens energiform, men samtidig den absolut højstbeskattede energiform. Det skal ændres, hvis vi skal flytte noget, mener Dansk Energi.
Når 70 organisationer i dag, mandag, mødes med klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard, vil fokus ligge på at finde CO2-reduktioner i de ikke-kvoteomfattede sektorer, populært kaldet biler, bønder og boliger. Men hvis det skal lykkes, skal det tænkes sammen med energisystemet.
"I dag tænker vi klima og energi i to forskellige spor i et kvoteomfattet energisystem og ikke-kvoteomfattet: biler, bønder og boliger. Men når vi om få år får 50 procent vindkraft i elforsyningen, kræver det, at vi tænker energisystem sammen med transport og varme, så vi får mest gavn af den svingende vindproduktion. Det kan også bane vejen til et lavere CO2-udslip i vores biler og boliger," siger Charlotte Søndergren, chef for politisk afdeling i Dansk Energi.
Med energiforliget, som blev indgået i foråret, kan der skæres 34 procent af det danske udslip af CO2 i 2020. Primært fordi energisystemet skal gennemgå en kolossal forandring. Det efterlader seks procentpoint for at nå regeringens mål, og det skal hentes fra biler, bønder og boliger. Dansk Energi har i en ny analyse sammen med en lang række andre organisationer vist, at vejtransporten kan hente omtrent en tredjedel af de resterende seks procentpoint.
"Det lyder ikke af så meget, men det er en stor udfordring at kunne skære de mængder CO2. Set med Dansk Energis øjne er den største barriere for at nå de seks procent CO2-reduktioner vores afgiftssystem. Beskatningen af el gør, at vi risikerer at gå glip af muligheden for at bruge energien intelligent og fleksibelt. Uden det får vi ikke mest mulig gavn af vindmøllestrømmen til opvarmning af vores huse og i vores biler," siger Charlotte Søndergren.
El er den hårdest beskattede energiart og er tre gange så hårdt beskattet som for eksempel diesel og fyringsolie.
-KPE