Sanitetsbranchen er ramt af stagnerende salg på andet år
Inflationen og et højt renteniveau har efter en optur i kølvandet på corona-epidemien lagt en dæmper på danskerne lyst til at investere i nye køkkener og badeværelser. Og det mærkes både hos de store leverandører og grossister.
Blandt de store spillere i sanitetsbranchen i Danmark er Grohe, der oplever et aktivitetsniveau, der nu på andet år ligger markant lavere end niveauet i kølvandet på Covid-19 pandemien, hvor der var øget fokus på hygiejne og en stor efterspørgsel på nye køkkener og badeværelser.
”Markedet for sanitet faldt med ni procent i 2023 og det er fortsat i de to første måneder i år. Samtidig er der ingen indikationer på, at den negative udvikling er stoppet, når jeg taler med handlen og grossisterne,” siger Poul Christian Pedersen, der er chef for Grohe i Danmark.
Den danske afdeling af det verdenskendte Grohe-brand, der er ejet af den japanske koncern LILIX, har ikke afskediget medarbejdere som følge af afmatningen i markedet, men har skåret ned på andre omkostninger, hvor det har været muligt.
To faktorer er ifølge den danske Grohe-chef afgørende for at vende udviklingen:
”Der skal være styr på inflationen over en længere periode, og så skal vi frem for alt have renterne ned for igen at få gang i byggeriet. Der er rigtig meget byggeri, der er stoppet op, eller udsat på ubestemt tid. Og det vi ser nu, er konkurser blandt store entreprenører, der trækker underleverandører med ned i en domino-effekt”.
Det halter med efteruddannelsen
Dertil kommer at byggematerialer – herunder sanitet og armaturer - er steget markant over de seneste tre år.
”Det skyldes bl.a. højere logistikomkostninger og stigende priser på råvarer og energi til produktion af sanitet,” siger Poul Christian Pedersen.
Nedgangen har ført til en ny strategi på markedet, hvor Grohe vil øge sit fokus på målgruppers individuelle behov og krav. Som et led i strategien har Grohe etableret et træningscenter, der indeholder de nyeste avancerede træningsfaciliteter og uddannelsesmaterialer.
”Det er min oplevelse, at man mange steder halter bagud med efteruddannelsen – ikke mindst i den gamle etablerede VVS-branche. Man har svært ved at adaptere nye teknologier og nye måder at installere på. Samtidig ser vi flere tekniske skoler, der slet ikke arbejder med de nyeste produkter, men fortsat med to-greb-haner og toiletter uden dobbeltskyl.
Derfor tilbyder vi lærlinge og installatører at træne i installationen af de nyeste produkter. Det kan være berøringsfri teknologi eller installation af vandsystemer med kogende vand og kildevand med eller uden brus,” siger Poul Christian Pedersen.
Også faglærere og elever på de tekniske skoler bliver inviteret til træning, og tiltaget har været en succes:
”Vi har foreløbig haft 2.000 fagfolk igennem træningscentret på 18 måneder – og vi har folk i kø for at komme ind.
Det koster ikke noget at deltage, så hvad er værdien af tiltaget for Grohe?
”Vi vil gerne være med til at opdatere branchen på nye teknologier – og så er det selvfølgelig vigtigt for os, at vores produkter bliver installeret rigtigt første gang. Ellers får vi en masse opkald til vores after-sales afdeling, fordi et produkt ikke virker. Den regning påtager vi os ikke, hvis det skyldes, at produktet er monteret forkert – og det er årsagen til reklamationen i langt de fleste tilfælde,” siger Poul Christian Pedersen.
Og så kan det måske også have en værdi, at deltagerne har fået et bedre kendskab til Grohes produkter, når kunderne efterspørger rådgivning.