Sanitetsvirksomhed tager stort ansvar for den grønne omstilling
På et år har sanitetsvirksomheden Geberit formået at mindske sin miljøpåvirkning med 17,1 procent. Det fremgår af Geberit-gruppens bæredygtighedsrapport for 2022. Hos Geberit føler man et ansvar for at kigge ind i nye løsninger, der bidrager til en grønnere omstilling i sanitetsbranchen.
I Geberits bæredygtighedsrapport for 2022 bekræftes virksomhedens fortsatte dedikation til at reducere sin miljøpåvirkning og fremme de mere miljøvenlige praksisser:
”Som en markant aktør på markedet har vi et ansvar for at innovere og introducere nye og grønnere løsninger. Selvom 2022 bød på flere udfordringer for mange virksomheder, så forblev vi dedikeret til vores bæredygtighedsstrategi og overgik vores målsætninger. Det har kun inspireret os til at sætte endnu større mål for fremtiden”, forklarer Bent Knudsen, direktør for Geberit i Danmark.
Rapportens nøgletal udleder følgende:
- Geberit-gruppens samlede miljøpåvirkning er faldet med 17,1 procent i 2022. I samme periode steg nettoomsætningen med 4,8 procent. Miljøpåvirkningen i forhold til nettoomsætningen faldt derfor med 20,9 procent.
- Siden integrationen af den energikrævende keramikproduktion i 2015, er eco-efficiency blevet forbedret med 56,8 procent.
- Sammenlignet med det foregående år, var der en markant reduktion på 18,1 procent i den absolutte CO2-udledning, hvilket oversteg virksomhedens mål om at reducere emissionerne med 5 procent om året.
- Siden 2015 er vandforbruget i produktionen faldet med 22,4 procent.
Geberit har lanceret flere innovative løsninger med betydelig indvirkning på miljøet, herunder en reducering i vandforbruget. Geberit anvender deres eco-design tilgang i alle nye og re-designet produkter for at sikre, at al udvikling af nye eller eksisterende produkter stemmer overens med principperne for bæredygtighed – i hele produktets levetid. Dertil bliver samtlige produkter vurderet og forbedret med henblik på at reducere vandforbruget.
Læs også: Energivejlederordning booster sig selv
Et af Geberits kernefokusområder er omhyggelig brug af vand som en værdifuld ressource både med hensyn til forbruget i produktionen og i brugsfasen. En modelberegning viser, at vandforbruget til toiletskylning er faldet med cirka 80 procent siden 1952 – fra 70 liter til 14 liter per person per dag, takket være vandbesparende produkter som Geberits dobbelt skyl og stop-and-go betjeninger.
“Vi har et langsigtet perspektiv i alle vores bestræbelser. Med næsten 150 års erfaring er vi hos Geberit dedikeret til at udvikle løsninger, partnerskaber og produkter, der vægter kvalitet, pålidelighed og det miljømæssige ansvar højt”, siger Bent Knudsen, direktør for Geberit i Danmark.
Geberit har sat nye bæredygtighedsmål for at opnå yderligere fremskridt. Med den nye CO2-strategi er Geberits mål på mellemlang sigt at reducere CO2-udledningen med 5 procent årligt i forhold til nettoomsætningen, svarende til en relativ CO2-reduktion på 80 procent i 2035 sammenlignet med referenceåret 2015.
- PiB