Se de bedste - og værste - kommuner at være elbilist i

Selvom der blev sat over 600 nye ladestandere op i marts, er det kun få kommuner, der lever op til EUs anbefaling om én ladestander per 10. elbil. Værst ser det ud i Gribskov, Allerød og Brøndby, mens Frederiksberg, Ærø og Københavns kommune ligger helt i top. Det viser en ny analyse fra elbilsplatformen Monta.

Selvom kommunerne nu kan opsætte ladestandere selv, kan meget gøres på kort tid ved at involvere lokale virksomheder i planlægningen af ladeinfrastrukturen. Foto: Monta.

På et år er antallet af elbiler fordoblet på de danske veje, men det samme kan ikke siges om antallet af ladestandere. Ifølge en ny analyse fra elbilsplatformen Monta er det kun tre ud af landets 98 kommuner, der lever op til EUs anbefaling om én ladestander per 10. elbil. I bunden ligger Gribskov, hvor 1471 el- og hybridbiler skal deles om seks offentlige ladestandere, mens Frederiksberg kan bryste sig af at være den bedste med 346 ladestandere til kommunens 2053 el- og hybridbiler. 

Den manglende udvikling skyldes delvist, at kommunerne i langt tid ikke kunne opsætte ladestandere selv. Men det er ændret med den nye AFI-lovgivning, som giver kommunerne større råderum på området.

LÆS OGSÅ: Danskerne vælger de sikre løsninger på badeværelset

“Med de nye regler må kommunerne medfinansiere opsætning af ladestandere på kommunale områder og gøre dem offentlig tilgængelige, så almindelige borgere kan få opladet deres elbiler. Det betyder, at kommunerne kan bidrage endnu mere til udrulningen af ladestandere i Danmark, samtidig med de benyttes af flest mulige mennesker”, fortæller Casper Rasmussen, administrerende direktør i Monta.  

Analysen viser, at Danmark samlet set har én ladestander per 28.8 el- og hybridbil, hvilket er værre end vores svenske naboer, som har én ladestander per 16.7 el- og hybridbil.

Se Montas interaktive kort her.

Uforløst potentiale ved at involvere lokale virksomheder

Selvom kommunerne nu kan opsætte ladestandere selv, kan meget gøres på kort tid ved at involvere lokale virksomheder i planlægningen af ladeinfrastrukturen. Det mener Casper Rasmussen, der ser et stort potentiale i at få lokale virksomheder til at åbne deres ladestandere for resten af befolkningen.

LÆS OGSÅ: Danmark er klar til at undvære olie fra Rusland

“Mange virksomheder vil gerne bidrage til den grønne omstilling har derfor allerede ladestandere til deres medarbejdere. Gøres disse ladestandere offentlige f.eks. uden for arbejdstiden, øges lademulighederne markant og på den mest bæredygtige måde. Det er vigtigt at involvere lokale virksomheder, da vi sammen har de bedste forudsætninger for at skabe den mest optimale ladeinfrastruktur i Danmark”, afslutter Casper Rasmussen.

-AKJ

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Supersygehus sikrer strømforsyning uden klimaskadelig SF6-gas

Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Thoravej 29 – prisbelønnet kontorbyggeri med bæredygtig specialbelysning

Relateret indhold

14.10.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Modulært AC ladestik med reduceret installationsdybde: fleksibel og pladsbesparende montage

13.10.2025B.E.G.

Sponseret

Økonomisk og intuitiv lysstyring

13.10.2025ABB A/S

Sponseret

Markant stigning i spændingsdyk i elnettet koster virksomheder millioner

12.10.2025Alcadon ApS

Sponseret

[WEBINAR] Spar tid, tjen penge: Vælg den rette fiberløsning fra start!

10.10.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Uskærmede board-to-board stik med 0,8 mm deling

08.10.2025Alcadon ApS

Sponseret

[HUSK POPCORN] (Gen)se webinaret: “Transformer din PDU til en pengemaskine – og vælg den rette PDU"

08.10.2025Installator.dk

Grønt lys til nyt elnet over Sydsjælland, Lolland og Falster

08.10.2025Wexøe A/S

Sponseret

Kabelopmærkning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle