Små virksomheder sakker bagud med online markedsføring
Små og mellemstore virksomheder er bagud, når det kommer til onlinemarkedsføring. Særligt bagefter er de små håndværksmestre. Det viser en undersøgelse fra Google.
Når det kommer til at markedsføre sig digitalt, halter de små og mellemstore virksomheder efter. En undersøgelse fra Google viser, at 47 procent af de små virksomheder ikke kender til mulighederne inden for online annoncering. Det skriver Håndværksrådet i sit nyhedsbrev.
Ud af gruppen på 47 procent, mener 29 procent, at online annoncering ikke har relevans for deres virksomhed.
Mange af de små og mellemstore virksomheder ved ikke, hvor mange onlinesøgninger der faktisk er på deres virksomhed. Og det er ærgerligt, for ifølge Google vil de virksomheder med gode hjemmesider og online markedsføring høste alle kunderne.
Læs også: Markedsføring stor udfordring for mindre installatører
Tallene dækker over noget virkelig mærkværdigt. Virksomhedsejerne fortæller os, at når de som privatpersoner skal købe noget, researcher de på nettet. I undersøgelsen svarer de samme, at de ikke tror at online markedsføring virker for lige præcis deres virksomhed. Når de tager direktør-kasketten på, glemmer de at få deres egen virksomhed på nettet", siger Jesper Eiby Christoffersen, nordisk chef for små og mellemstore virksomheder hos Google, til Håndværksrådets nyhedsbrev.
Google har sammen med Håndværksrådet, Erhvervsstyrelsen, FDIH, og en række kommuner etableret et uddannelses- og informationsprogram rettet mod små virksomheder.
Små håndværksmestre er bagud
Det er særligt de små håndværksmestrer, der er bagud, når det kommer til onlinemarkedsføring. Det gælder alt lige fra tømrer, murere, glarmestre. Men også tandlæger, fysioterapeuter og små specialforretninger halter efter.
Flere virksomheder siger, at de ikke har tid til at markedsføre sig. 15 procent svarer i undersøgelsen, at de kan klare sig med små brochurer eller deltagelse på messer. 10 procent henter hjælp til markedsføring i vennekredsen, og 23 procent henter hjælp hos et reklamebureau.
-SSM