Smart Home produkter stiger i popularitet
EET Europarts oplever, at forbrugerne i stigende grad er interesserede i intelligente installationer og spår, at de i 2020 for alvor vil blive brugt af det brede konsumentmarked.
2019 var året med markant vækst i salget af Smart Home produkter for den danske distributionsvirksomhed EET Europarts. Især intelligente installationer som radiatortermostater, overvågningskameraer samt dør- og vinduessensorer har vundet kraftigt indpas hos forbrugerne.
For Allan Friis, der er salgsdirektør for EET Europarts, ser man en klar tendens hos de forbrugere, som i forvejen ejer et Smart Home produkt.
”Vores erfaring er, at når først forbrugerne har et Smart Home produkt indenfor dørene, så får de meget hurtigt blod på tanden i forhold til at udvide med endnu flere produkter. På den måde er Smart Home produkter lidt ligesom Lego for voksne – man får lyst til at bygge videre på sit intelligente hjem, når først man er kommet i gang”, siger han.
Læs også: Nu kan hjemmets temperatur kontrolleres med stemmen
Ifølge EET Europarts har forbrugernes villighed til at bygge videre på deres intelligente løsninger hjulpet på det stigende salg. Her er det især stemmeassistenter som Google Home, der sætter gang i processen.
”Vi ser stadig en tendens til, at det er manden i hjemmet, der erhverver sig familiens første stemmeassistent, men når den er kommet indenfor dørene, bliver resten af familien hurtigt fortrolig med den”, siger Allan Friis og fortsætter:
”Herfra er det ikke svært at få øje på fordelen ved at begynde at integrere forskellige produkter i økosystemet – produkter som ofte medfører større komfort, tryghed, sikkerhed og besparelser for familien”.
På prissammenligningsportalen Pricerunner kan man endvidere se den stigende interesse i Smart Home produkter. Her er antallet af søgninger tidoblet mellem januar 2018 og december 2019.
- HCL