Søg dit næste job på under to minutter
VS Automatic i Horsens er en af de virksomheder, der går kreativt til værks, når der skal rekrutteres nye medarbejdere. En online formular med en række spørgsmål til afkrydsning er nok, når virksomheden slår ledige stilling op på sociale medier.
Det er kamp om medarbejderne i installationsbranchen - og derfor er VS Automatic i Horsens gået nye veje i rekrutteringsfasen.
Elinstallatøren, der beskæftiger over 100 medarbejdere i tre afdelinger, har gjort det meget lettere for for ansøgere at søge en ledig stilling, når den slås op på de sociale medier:
Hvad er vigtigt for dig i et arbejdsmiljø? Hvilke af disse udsagn beskriver dig bedst professionelt? Hvad vil du gerne ændre ved din nuværende arbejdssituation?
Sådan kan spørgsmålene lyde til de interesserede ansøgere, der søger job hos VS Automatic. Og virksomheden har haft stor succes med at gøre det lettere for ansøgere at søge ledige stillingerne, når de bliver slået op på de sociale medier.
”Vi får simpelthen mange flere ansøgninger, fordi det er nemt at søge. Ansøgeren skal ikke hjem til computeren og formulere en lang motiveret ansøgning,” siger Torben Steffensen, der er direktør for VS Automatic.
Virksomheden benytter klik-og-søg ansøgningerne på de sociale medier og den nemme måde at ansøge på virker også rigtig godt på en jobmesse.
”Her kan vi med en QR-kode dirigere ansøgeren ind på formularen og det virker. De skriver deres navn, adresse, svarer på spørgsmålene og tilføjer måske enkelte yderligere oplysninger om relevant erfaring. Sidste gang vi brugte den på en jobmesse fik vi 22 ansøgere fra lærlinge i løbet af kort tid, og det er jo fordi det er rigtig nemt,” siger Torben Steffensen.
Og da virksomheden skulle finde ansætte en automatiseringsingeniør fik den 20 ansøgninger på 30 dage.
”Det ville ikke være sket, hvis vi havde krævet en motiveret ansøgning. På denne måde får vi fat i ansøgerne og kan kalde dem til samtale, vi finder interessante,” siger han.
Bedre mulighed for at målrette jobopslag
At virksomheden er begyndt at benytte den hurtigere metode skyldes ifølge marktingchef Tim Hjortshøj, dels, at VS Automatic arbejder mere digitalt end mange andre, dels at virksomheden har sin egen marketingafdeling.
”Vi har fået inspiration fra andre og vi har systemet til at sætte stillingsopslag op på den måde og håndtere ansøgningerne, og efterfølgende holde styr på dem,” siger Tim Hjortshøj.
At bruge sociale medier til jobopslag betyder også, at annonceringen kan målrettes de segmenter i de geografiske områder, som virksomheden ønsker at ramme.
”Opslagene på vores hjemmeside bliver tilgået af ansøgere fra alle dele af landet. Også af dem, der måske bor på Lolland, men er tvunget til at sende ansøgninger rundt. Dem slipper vi for ved at benytte sociale medier – og dermed sparer vi også tid,” siger direktøren.
Ved at skrue ned for kravene til den skriftlige formulering kommer virksomheden også i kontakt med et bredere felt af ansøgere med kompetencer indenfor el og automation.
”Vi vil også gerne i kontakt med dem, der ikke er så gode til at beskrive sig selv og til at formulere en lang motiveret ansøgning,” siger Tim Hjorthøj.
Foreløbig har VS Automatic kun benyttet den korte ansøgningsform på de sociale medier.
”Men det er meningen, at vi inden for den kommende tid også gør det muligt på jobopslagene på vores hjemmeside, så ansøgerne har begge muligheder,” siger marketingchefen.