Specialbyggede armaturer oplyser ny lufthavnsterminal
Lyssætningen i den nye finger C Syd i Københavns Lufthavn er imponerende. 255 armaturer med hver 2.500 LED dioder hænger som ufoer og skaber et behageligt, ensartet lys ud over de 6.300 kvadratmeter, som er Københavns Lufthavns nye terminal for primært interkontinentale afgange. De specialbyggede armaturer er et resultat af et langt samarbejde mellem bygherre, arkitekt, producent, LEDlight Danmark samt Kemp og Lauritzen, der stod for opsætningen.
De nye T-Lon armaturer i Københavns Lufthavn giver et behageligt lys, der i ligelige mængder sikrer de rejsende en god oplevelse i luksuriøse omgivelser. Designet i den nye terminal er klassisk dansk/skandinavisk, og der blev stillet store krav fra bygherre og arkitekt til lysforholdene.
Arkitekten lod sig inspirere af de ikoniske ovenlysvinduer i Terminal 2, men de nye armaturer kan meget mere. Et af målene var, at de store flader på armaturerne skulle have et afdæmpet, men helt ensartet lys fra LED-dioder, der kunne danne fornemmelsen af et loft over terminalen. Det var en udfordring, blandt andet fordi armaturerne ikke kunne hænge i samme højde.
To meter brede lamper på lavt blus
Armaturerne, der er næsten to meter i diameter, hænger meget lavt i rummene. Derfor lyser de kun med omkring 1/8 af deres maksimale ydeevne, og det stillede store krav til producenten.
Læs også: Nye armaturer sikrer lufthavn million-besparelser
Det er vanvittigt svært at få en så stor lysflade til at lyse helt ensartet og uden skygger ved en så lav lysstyrke. Derfor redesignede vi panelarmaturerne på en række punkter, så de passede til de helt særlige forhold i terminalen. For eksempel løber alle kabelbakker hen over lamperne, så de kan hænge i blot fire wirer, hvor de normalt hænger i otte. Ved at lave rammerne i aluminium fik vi vægten per lampe helt ned på 60 kg, og aluminiummet er med til at give lamperne et let og elegant udtryk, siger Martin Jespersen, der er sales manager hos LEDLight Danmark.
Justeret lysstyrke giver ensartet resultat
Redesignet af armaturerne blev foretaget i samarbejde med producenten, som foretog en række 3D-lysberegninger for at opnå korrekt belysning. For at opnå helt ensartede flader valgte man at bygge en specialmodel af armaturerne med hele 2.500 dioder i hver. Dioderne er placeret på en række skiver, der sidder som stykkerne i en udskåret pizza. De enkelte skiver kan udskiftes på stedet, og det er en fordel, når der skal serviceres.
Udfordringen med de forskellige højder blev løst ved, at armaturerne har forskellig lysstyrke. Producentens beregninger viser præcist, hvor stor styrke forskellen skal være for, at lyset bliver det samme på trods af højdeforskellen. Fordi armaturer er designet til at lyse ved meget lav lysstyrke, er der ikke behov for dag/nat styring. På visse steder ved store vinduesflader har lufthavnen mulighed for at slukke helt for lyset, men ellers lyser de konstant.
Intelligens giver lang levetid for LED-dioder
Der er dog indbygget en vis intelligens. LED-dioderne mister noget af deres styrke over tid, og derfor bliver der automatisk opjusteret, så man altid har den mængde lys, som arkitekten og myndighederne kræver, siger Martin Jespersen og fortsætter:
Det har været en stor opgave både i tid og logistik. Fra vi blev kontaktet, til vi var færdige, gik der omkring et år. Med hensyn til logistikken var der meget, der skulle gå op i en højere enhed, blandt andet fordi de 255 armaturer var forskellige.
?Læs også: Bornholmske skoler og kommunale bygninger får LED-lys
Om LEDlight Danmark
LEDlight Danmark blev stiftet i 2009 som et af de første LED-firmaer i Danmark. Foruden flere lufthavne og havne servicerer firmaet også virksomheder inden for håndværk, industri og produktion, liberale erhverv og sundhedssektoren.
LEDlight Danmark lægger vægt på at give den bedste rådgivning om belysning, så løsningen altid bliver den helt rigtige. Det gør firmaet blandt andet ved at projektere alt for kunderne og via en visualisering give en naturtro oplevelse af, hvordan den foreslåede belysning vil se ud i virkeligheden.
Det betød blandt andet, at armaturerne skulle nummereres individuelt og sættes op i den korrekte rækkefølge.
Det var en kompleks opgave, men alle har været meget tilfredse med løsningen. Arkitekten siger, at det er blevet præcist, som man havde ønsket sig det, så det har været en succes, siger Martin Jespersen. LEDLight Danmark har efterfølgende solgt en række T-Lon armaturer til andre kunder.
Om Finger C Syd-udbygningen
Den 270 millioner kroner store udbygning af Finger C er en vigtig del af Københavns Lufthavns plan om at vokse de kommende årtier fra 25-40 millioner passagerer årligt og skaffe endnu bedre tilgængelighed til og fra Danmark.
- 6.300 m2 er fordelt på tre plan i 100 meters længde. Samlet anlægspris 270 millioner kroner
- Tre brobetjente gates til de største fly som Boeing 747 og 777 og Airbus 380
- Passagerområdet er en åben lounge med plads til 1.360 passagerer
- Loungen er indrettet med 670 Arne Jacobsen syverstole og andre danske designkendinge
- Bygningen er tegnet af MOE og arkitektfirmaet Schmidt, Hammer & Lassen
- Jakon har stået for byggeriet, mens Brd. Hedegaard har udført standpladser og fundamenter