Stadig liv i oliemarkedet
Selvom oliefyrsmarkedet generelt er for nedadgående, får Sejling Smedje i øjeblikket flere og flere kunder, der skal have ydet service på et eksisterende fyr eller installeret et nyt.
Hvert år bliver der færre og færre installationsvirksomheder, der tilbyder at servicere oliefyr, men hos Silkeborg-virksomheden Sejling Smedje holder indehaveren Svend Aage Kusk fast i den del af forretningen. I øjeblikket får han nemlig flere og flere oliefyrskunder, uden at han bruger en krone på markedsføring.
Læs også: Oliefyrsejere får større besparelser end varmepumpeejere
Jeg gør ikke noget for at opsøge kunder. De nye kunder plejer at komme, fordi deres tidligere montør er holdt op. Så vores markedsandel går opad. I år har jeg solgt fire-fem nye oliefyr og otte-ni brændere, siger Svend Aage Kusk.
Forbudt at fyre
Siden 2013 har det været forbudt at installere oliefyr i nybyggeri.
Fra 2016 er det ikke længere tilladt at installere oliefyr i huse, hvor man kan få fjernvarme eller naturgas fra det kollektive forsyningsnet. Regeringens mål er, at alle oliefyr er udfaset i 2030.
Den dag, Erhvervsmagasinet Installatør besøger ham, er en af opgaverne at installere et spritnyt Viessmann-fyr hos en kunde. Det fylder mindre end det halve af den gamle Salamanderkedel, som i mange år har holdt kunden varm. Prisen for det nye fyr er 60.000 kroner med moms og arbejdstimer, men så opnår kunden også en markant besparelse på olieregningen. Den gamle kedel fra 1963 var nemlig dyr i drift. En typisk besparelse ved skift fra et traditionelt anlæg til et moderne kondenserende oliefyr er på 30 procent, fortæller Svend Aage Kusk. Tilbagebetalingstiden er mellem tre og seks år, typisk afhængig af hvilket fyr man har i forvejen samt husets størrelse og tilstand.
Sejling Smedje ligger i landsbyen af samme navn i det midtjyske søhøjland nord for Silkeborg. Smedjen har ligget der i århundreder, og Svend Aage Kusk overtog selv virksomheden fra sin far. Oliefyrskunderne ligger inden for en radius af 25 kilometer, og der er fem konkurrenter i området, men mange af virksomhederne har ældre herrer ved roret.
Jeg er en af de unge i OSS (Olie- & Gasbrænder Service Sammenslutningen, red.), hvor gennemsnitsalderen er tæt på 60, siger han.
Kunderne vælger fjernvarme
På trods af Sejling Smedjes nuværende succes på markedet for service og installation af oliefyr, er den generelle tendens helt klar: Oliefyr er en uddøende opvarmningsform på bekostning af især varmepumper og fjernvarme. Hvert år bliver der ifølge Danmarks Statistik omkring 15.000 færre boliger med et oliefyr. Sidste år var 284.129 beboede helårsboliger i Danmark opvarmet med et oliefyr. Branchefolk mener, at tallet er overdrevet med spøgelsesfyr, der ikke er afmeldt BBR-registeret, eller kun står som reservefyr. Men i hvert fald er der mindst omkring 180.000 aktive oliefyr i Danmark.
I Svend Aage Kusks virksomhed er der af samme grund også fokus på andre forretningsområder og oliekunderne udgør sammen med gas- og biopillefyr kun en lille del af smedjen. Seks personer arbejder i virksomheden, og varmekunderne giver kun arbejde til en person i tre måneder af året. Resten af tiden går med andre VVS-opgaver for private.
Læs også: Varmen fosser ud af statens bygninger
Ringer på alle tider
Svend Aage Kusk er afmålt begejstret for oliefyrskunderne. Egentlig laver han hvad som helst, der er en forretning i, men rangerer varmeopgaverne lavt på listen over yndlingsopgaver. Frysende varmekunder ringer både aften og weekend, og det betyder, at fritiden er en flydende størrelse.
Jeg kan ikke sige nej, hvis folk ringer, og jeg tager telefonen. Så kører jeg. Man må være servicemindet, hvis man også vil have, at folk ringer en anden gang, siger han.
Kondenserende fyr sikrer besparelser
De kondenserende oliefyr blev for alvor udbredt for fem-syv år siden, hvor de kom ned i en pris, hvor kunderne kunne lide dem. Skifter man fra et traditionelt fyr fra før 1977 til et moderne kondenserende fyr, får kunden 6.500 kroner i tilskud fra Oliebranchens Energisparepulje.
Hvert år er der godt 1.000 privatkunder, der får tilskuddet, som skal fremgå af fakturaen og dokumenteres med et kundeaftaleskema. Sammen med tilskuddet luner de nye fyr godt i kundeøkonomien. Mens de gamle havde en årsvirkningsgrad omkring 70 procent, kan de nye komme op på 95 procent med den kondenserende effekt. Til gengæld kræver de mere vedligehold.
Varmekunder har endnu en ulempe. I modsætning til VVS-afdelingen kræver varmekunderne en stor kapitalbinding i et varelager. Sejling Smedje har varmeprodukter og -komponenter for en kvart million liggende på hylderne, en tredjedel af virksomhedens samlede lager.
Det er dyre stumper med en forbavsende langsom omsætningshastighed, men nødvendigt. For det er træls at køre til Kolding for at hente noget, man mangler, siger Svend Aage Kusk.
Trofaste kunder
Der er dog også positive ting at sige om oliefyrs-opgaverne. Olifyrs-kunderne er trofaste, og det giver mulighed for at sælge andre ydelser til dem, fortæller Svend Aage Kusk.
For halvtreds år siden var det således hans far, der installerede den gamle Salamanderkedel, og kontakten er gået i arv fra far til søn både hos installatør og kunde.
Gaskunder er troløse, fordi så mange kan servicere gasfyr, mens oliekunder er faste. Når man afgiver en varmekunde, mister man styringen med, hvad der ellers sker hos kunden. Varmeopgaver har altid været en naturlig del af min forretning, siger Svend Aage Kusk.