Staten skruer ned: Ladeinfrastrukturen overhaler forventningerne
Udviklingen i ladestandere er skubbet i gang med statslige midler, men nu har markedet overhalet den offentlige udrulningsplan, og Danmark er godt på vej mod målet om, at det skal være lige så let at tanke strøm som fossilt brændsel. Derfor reducerer staten sin involvering.
Det skal være lige så let at køre elbil, som benzin eller diesel. Det var målet da partierne bag Infrastrukturaftale 2025 afsatte 500 millioner kr. til at skubbe på udviklingen af ladestandere i perioden 2022 til 2030.
Allerede nu efter to år står det dog klart, at markedet for ladestandere er løbet i gang i en grad, hvor det har overhalet de offentlige planer, skriver Transportministeriet i en pressemeddelse.
Vejdirektoratets opdaterede analyse af ladeinfrastrukturen viser, at der ikke er samme behov for offentlige investeringer i ladeparker, som det blev aftalt med Infrastrukturplan 2035. Derfor har partierne bag aftalen besluttet, at antallet af ladepladser, der finansieres af puljen fra infrastrukturaftalen, ligesom antallet af ladepunkter på de enkelte pladser nogle steder reduceres.
Selvom antallet af statsfinansierede ladepunkter nedjusteres, bliver det alligevel nemmere at være elbilist. Fremover vil der maksimalt være to minutters ventetid på at lade i årets travleste time. Målsætningen fra infrastrukturaftalen var, at 99,9 procent af alle lange ture skulle kunne gennemføres i en elbil uden omvejskørsel, med hurtig opladning og en maksimal ventetid på opladning på 10 minutter i årets 100. travleste time.
-emte