Succes med elbiler kræver brugervenlig og tilgængelig opladning
Elbiler taler til danskernes miljøbevidsthed og ønsker som aldrig før. Men optagede ladestandere og uigennemskuelige priser har været en barriere indtil nu.
Forskellige ladebrikker, apps og måder at tilbyde opladning på samt ikke mindst forskellige priser og kø ved ladestanderne har været den hverdag, som nuværende elbilentusiaster har skulle forholde sig til. Usikkerheden og besværligheder ved at lade elbilen op i det offentlige rum har fremkaldt kritik og ikke mindst stået i vejen for udrulningen af elbilmarkedet i Danmark.
Problemet er erkendt, og den aktuelle delrapport 2 ”Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur” af kommissionen for grøn omstilling af personbiler behandler fire hovedemner:
• En udbygget ladeinfrastruktur og et velfungerende lademarked.
• Afgiften på el til opladning af elbiler.
• Elbilernes betydning for elnettet.
• Muligheder for at begrænse trængsel ved beskatning af kørsel.
Formand for Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, Anders Eldrup udtaler:
”Folketinget har fastlagt rammerne for beskatningen af elbiler frem mod 2030. Med Bilkommissionens 2. delrapport fremlægges forslag til, hvordan en velfungerende ladeinfrastruktur kan udrulles. Dermed er rammerne på plads for en stor, grøn omstilling af persontransporten”.
Det er altafgørende, at vi er på forkant, så elbilisterne ikke river sig i håret over længden på køerne ved ladestanderne
Lærke Flader
En kæmpe opgave
Dansk Elbil Alliance siger efter rapportens udgivelse, at der skal fart på de politiske forhandlinger.
”Vi står overfor en kæmpe opgave. Den politiske ambition om flere elbiler stiller helt nye krav til den måde, vi indretter vores infrastruktur for transport på. Her skaber transportkommissionens rapport et rigtigt godt afsæt for de videre politiske forhandlinger. Det er vigtigt, at politikerne følger hurtigt op på rapporten og skaber de rammer, der sikrer, at der kan foretages en hurtig, smart og effektiv udrulning af en ladeinfrastruktur. Det er altafgørende, at vi er på forkant, så elbilisterne ikke river sig i håret over længden på køerne ved ladestanderne”, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
”Det er meget vigtigt, at kommunerne får friere rammer til at styre og støtte investeringer i ladeinfrastruktur. Næste skridt er, at alle kommuner får lavet en strategi, så investeringerne kan komme op i gear”, siger Lærke Flader.
LÆS OGSÅ: Installatørpanelet: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?
Elbilbranchen har netop indgået en brancheaftale mellem alle store aktører, der opstiller ladestandere i det offentlige rum. Den fælles aftale skal gøre det mere enkelt at oplade bilen uanset kundeforhold.
Skal dække hele landet
”Et godt ladenetværk skal have tilstrækkelig mange ladestandere, og ladenetværket skal dække hele landet – også de områder, hvor der lige nu ikke er så mange elbiler. Vores ambition er en femdobling af den nuværende ladeinfrastruktur i 2025 og tilstrækkeligt til at servicere mere end 500.000 elbiler”, siger Lærke Flader.
”Med ambitionen om 23.000 ladepunkter i 2025 løfter elbilbranchen sin del af ansvaret for at gøre det lettere at være elbilist i Danmark. Aftalen betyder, at elbilejerne vil opleve en klar forbedring af kundeoplevelsen i dagligdagen, og at valget af en elbil gøres nemmere, når den sorte bil skal udskiftes”, siger Lærke Flader.
Aftalen betyder også, at nye operatører lettere kan komme ind på markedet og priserne bliver transparente.
”At opbygge et netværk af offentlige ladestandere kræver større investeringer, og derfor har kun få virksomheder – indtil nu – valgt at foretage den investering. Men mange nye virksomheder er på vej ind på markedet, og investeringerne bliver nu øget markant. Derfor bliver konkurrencen hårdere, samtidig med, at mange flere elbiler gør omsætningen på ladestanderne større, så priserne vil falde de kommende år”, siger Lærke Flader.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om ladestandere og elbiler 2021