Svære tider for IBI
Installationsvirksomheden Høyrup og Clemmensen a/s er ikke i tvivl om, at fremtiden ligger i det åbne KNX-system frem for Lon, men i øjeblikket savner virksomheden KNX-volumen.
Fordele ved KNX
Vi har valgt at satse på KNX-systemet frem for Lon her hos os, og det er der flere forklaringer på, indleder projektleder Casper Kjærsgaard og fortsætter:
KNX-systemet er det, vi betegner som et ægte decentralt system med intelligens i alle komponenter, der er koblet på systemet. Lon derimod er stjernekoblet ud fra en central enhed.
Projektlederen sidder et øjeblik og overvejer flere fordele og argumenter for at installationsvirksomheden i Bådehavnsgade i København har valgt at satse på KNX.
For en programmør som mig, er der den meget klare fordel, at man kan programmere sig ud af alle tænkelige problemer. Med andre ord er det langt mere fleksibelt og programmeringsmæssigt nemmere at arbejde med end alternative systemer. Endelig er der en meget væsentlig fordel i, at der er mange leverandører på markedet og dermed mange forskellige komponenter til rådighed alt efter opgavens omfang og kompleksitet. Og der er endnu en fordel ved dette decentrale system.
I princippet fungerer systemet gennem ét kabel rundt i hele bygningen, hvad enten vi taler om kontorbyggerier, virksomheder eller større ejendomme, som systemet direkte er udviklet til, hvilket stemmer overens med vores kernekunder, siger virksomhedens installationschef, Søren Østergaard, og peger på, at man med dette system har mulighed for at registrere og styre en bygnings energiforbrug helt ned i detaljen.
Forhindringer for udbredelse
Når det er sagt, må det også siges, at for bygherren er der en forholdsvis stor investering i etableringsfasen, mens det er i driftsfasen, at energibesparelsen optræder. Problemet er bare, at det er yderst sjældent, at bygningens brugere ejer bygningen, hvorfor energibesparelsespotentialet ikke direkte er en gevinst for bygherren, der har omkostningen up front. Meget kontant kan man også sige, at investeringer i tekniske løsninger med en tilbagebetalingstid på over tre år som regel frasorteres i indledende sparerunder, konstaterer Søren Østergaard og peger på, at en KNX-løsning kan karakteriseres som en nice to have-løsning.
Det begrunder han med, at komponenterne er forholdsvis omkostningstunge, selv om de er ved at komme ned i et rimeligt prisleje, foruden udgiften til programmeringen, hvilket betyder, at intelligente løsninger af denne type slet ikke er med i alle udbud. Søren Østergaard betegner også en IBI-løsning som en komfortløsning, der forkæler brugeren. Det tilsammen betyder, at der ikke sjældent projekteres med en CTS-løsning til styring af luft og varme kombineret med en eller anden form for mere eller mindre simpel løsning til lysstyring.
For halvandet år siden så vi en klar opblomstring på IBI-markedet. Nu må det siges at være noget afblomstret, forstået på den måde at der ikke sættes mange nye projekter i gang med denne type løsning. Finanskrisen har nok en stor andel af skylden i det vigende marked, og det professionelle marked er stadig tilbageholdende. Markedet er dog totalt set voksende med en meget fladt stigende kurve, hvis man kan sig det sådan. Konsekvensen er, at der mangler volumen på markedet. Det betyder internt, at vores folk på dette område, to programmører og en række elektrikere, er beskæftiget med dels vedligehold og ombygninger af eksisterende KNX-systemer, dels programmerer for andre elinstallatører, der tager os med i en opgave, hvilket ikke er usædvanligt, da vi har mange års erfaring på dette område, fortæller Søren Østergaard.
At kun lommeuld kommer af ingenting, ved man godt hos Høyrup og Clemmensen a/s.
For at få gang i dette forretningsområde igen forsøger vi naturligvis at præge kundernes valg, men da vi typisk har med store projekter at gøre, er afgørelsen ofte faldet, inden vi bliver taget med på råd, siger Søren Østergaard og nævner en sidste, men ikke uvæsentlig hurdle.
Hos rådgiverne oplever vi desværre også fra tid til anden et ret beskedent kendskab til disse avancerede tekniske løsninger. Andre har måske dårlige erfaringer med tidligere installationer hvilket gør, at det totalt set er op ad bakke at sælge denne type intelligente løsninger i øjeblikket.
Afterservice
Normalt består en opgave eller et projekt af en projekterings- og en installationsfase. Men for at give kunderne lidt mere og gerne lidt mere tryghed i forhold til teknisk avancerede systemer er idriftsættelse og afterservice måske ved at vinde indpas i installationsvirksomhedens koncept.
Det er ikke noget, vi har gjort så meget tidligere, men vi har gode erfaringer med en konkret sag, hvor vi sørgede for, at alle værdier var indregulerede, da vi forlod opgaven, men havde så som en del af den samlede opgave garanteret, at vi kom tilbage tre måneder efter og foretog en ny indregulering af værdierne på baggrund af de tre måneders driftserfaringer, der blev systematisk registreret. Samtidig moniterede vi systemet, dvs. loggede på hændelser, hvilket giver en effektiv fejlfinding. Det var helt tydeligt, at det gav kunden en tryghed og en sikkerhed, som måske kan være med til at skubbe til beslutningen om at installere et KNX-system, fortæller Casper Kjærsgaard.
Eksempel i eget hus
I den aktuelle periode med en relativt beskeden efterspørgsel på KNX-installationer har man hos Høyrup og Clemmensen besluttet at koble alle installationer i eget domicil op på et KNX-system med det ønske, at alle dele skal spille sammen.
Det betyder, at varme, ventilation, vinduer, solafskærmning, lys, tyverialarm, adgangskontrol og energimåling bliver koblet sammen i ét system. Eksempelvis skal lyset reguleres efter solens retning, og systemet skal også tage højde for vindens påvirkning af vinduerne. Det er en super avanceret løsning, der skal kunne bruges som demomodel for fremtidige kunder, forklarer Casper Kjærsgaard. I demomodellen skal energiforbruget synliggøres, herunder hvilke energibesparelsesforanstaltninger man kan gribe til.
I princippet kunne vi opbygge systemet som Lon-baseret, men som nævnt foretrækker vi KNXen, hvilket også hænger sammen med, at der er kommet nye og smarte KNX-komponenter på markedet. Som brugerflade integrerer vi systemet med en Factory Link Scada-løsning fra Rockwell, forklarer projektlederen.
Kompetencesikring
For at sikre, at vi hele tiden har de nødvendige tekniske kompetencer, er vi med i samarbejdet NetControl, der er en sammenslutning af uafhængige elinstallatører, der sikrer kontinuitet og landsdækkende support og service inden for løsninger, der bygger på integration af bygningers tekniske installationer ved hjælp af decentrale kommunikationssystemer, der understøtter åbne standarder, forklarer Søren Østergaard og uddyber om deltagelsen i NetControl:
Alle partnere skal besidde en række kvalifikationer inden for de tekniske discipliner, så vi er sikre på, at kvaliteten af NetControl-løsninger er i top. Ligeledes stilles der i netværket krav om løbende videreuddannelse og opdatering af partnernes medarbejdere i takt med, at NetControl-løsningerne ændres og udvikler sig som følge af den teknologiske udvikling.
At være i besiddelse at den nyeste viden på området er magtpåliggende for Høyrup og Clemmensen a/s og virksomheden har derfor deltaget i udviklingen af den nye systemintegrator-uddannelse. Om det bemærker installationschefen:
Vi ser dette som en stor fordel for virksomheden, idet vi dels har været med til at præge uddannelsens udvikling, dels benytter vi uddannelsen til at dygtiggøre vores medarbejdere, og endelig er vi konstant i front med udviklingen.
Kompetencen på dette tekniske område ligger ifølge Søren Østergaard helt naturligt hos installatørerne, men det stiller omvendt også store krav internt.
Kaster man sig ud i intelligente løsninger, kræver det, at man har kompetencerne internt, at man kender sine begrænsninger og ikke er bange for at samarbejde med andre med viden på området.
Med hensyn til hele tiden at have kompetencerne i orden, afføder det naturligt nok et stort behov for at lære forskellige komponenter at kende og nok så vigtigt få medarbejdere efteruddannet i struktureret programmering og dokumentation.
Det nytter under ingen omstændigheder, at kaste sig over denne type opgaver, hvis kompetencerne ikke er til stede. Det vil ydermere have en negativ effekt på kunderne og give dårlig omtale til skade for hele markedet. Tværtimod skal vores medarbejdere udføre kvalitetsarbejde og den vej rundt gennem gode erfaringer overbevise kunderne om, at de har truffet det rigtige valg ved at vælge en KNX-løsning udført af elinstallatøren, slutter Søren Østergaard.