Systemmodernisering skal bane vej for digitale ledningsoplysninger
En optimering af Ledningsejerregistreret skal være det første skridt i en mere smidig og hurtig udveksling af ledningsoplysninger. Målet er blandt andet en reducering af administrative byrder ved gravearbejde og færre graveskader.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) står klar med en modernisering af Ledningsejerregisteret (LER 2.0). Et nyt system, der giver ledningsejere mulighed for at udveksle digitale ledningsoplysninger.
Moderniseringen har været i gang i fire år og skal gerne give hurtigere adgang til ensartede ledningsoplysninger. Den udsigt vækker positivitet hos gravaktørerne.
”Vi har haft et godt samarbejde med SDFE og ledningsejerne, og vi er glade for, at LER 2.0 nu er gået i luften. Det bliver et effektivt værktøj for os graveaktører. Derfor håber vi også, at så mange ledningsejere som muligt vil udnytte, at det nye system er klar”, siger Claus Andersen, der er bestyrelsesmedlem i kabel- og ledningssektoren under Dansk Byggeri.
Læs også: Ny korrosionsfri rørføring til varme og vand i boligforening
Den nye løsning er sket som resultat af et samarbejde med repræsentanter for de aktører, der påvirkes direkte af projektet.
”DANVA's (Dansk Vand- og Spildevandsforening) medlemmer har udvist stor interesse for LER 2.0, hvorfor DANVA har prioriteret at deltage i LER-følgegruppen fra projektets opstart”, siger Lars Gadegaard, senior projektleder i DANVA, og uddyber:
"DANVA's GIS og geodatanetværk har løbende været inddraget i forbindelse med DANVA's arbejde i LER-følgegruppen og har derved bidraget med input til henholdsvis LER-lovgivningsarbejdet, LER-datamodellen samt LER-systemunderstøttelsen.”
Det er ledningsejernes eget ansvar at digitalisere sine ledningsoplysninger, hvor de har 3,5 år til at færdiggøre omstillingen.
- HL