Tættere samarbejde er nøglen til fremtidens byggeværdikæder
Han har ansvaret for alle elprojekter i den mellemstore installatørvirksomhed Mariendal, og han oplever stort pres fra både kunde- og leverandørsiden. Byggeprojekter skal udføres hurtigere og hurtigere, mens leverandører har problemer med at levere de varer, som for øvrigt også stiger kraftigt i pris. Nøglen er tættere dialog og tidligere inddragelse af Mariendal i projekter.
Kim Kaldahl Jensen er glad for sit arbejde som funktionschef, men han lægger ikke skjul på, at der er mange udfordringer i hverdagen: ”Kunderne presser tiden, alle projekter skal færdiggøres hurtigere og hurtigere. Det er et problem, fordi den forkortede byggeperiode betyder, at byggepladsen ikke er ’bygbar’. Det går simpelthen for hurtigt, og det skaber en lang række problemer”, fortæller han og tilføjer:
”Samtidig oplever vi store problemer med at skaffe materialer til tiden – materialer som ovenikøbet stiger i pris i en takt, så det er svært for os at nå, at få prisstigningerne afspejlet i vores priser over for kunderne”.
Alt i alt resulterer det i, at Mariendal og Kim Kaldahl Jensen ind i mellem godt kan føle sig lidt som en lus mellem to negle. Men sådan er vilkårene, og Kim Kaldahl Jensen arbejder med en række tiltag, der hjælper på den klemte position.
Læs også: Han mangler medarbejdere og henter dem i Vietnam
Fire greb skal tackle udfordringerne
Han fremhæver forskellige greb, som han erfarer hjælper på den ’klemte position’:
- ”Vi sorterer kraftigt i byggeprojekter og licitationer og afgiver kun tilbud på de projekter, der lever op til vores kriterier”, fortæller han. Kriterierne går meget på, at graden af samarbejde skal være tæt, og det uddyber han i nedenstående punkter.
- ”Vi vil gerne tættere på hovedentreprenøren eller bygherren, så vi kan rådgive om og påvirke projekteringen af det eltekniske og valg af materialer”, fortæller han. Målet er at gøre projektet så ’bygbart’ som muligt til gavn for kvalitet, økonomi og gennemløbstid.
- ”Vi vil gerne inddrages tidligt i projekteringsfasen, så det er muligt at trække ’de gode leverandører’ med ind i projektet”.
- ’De gode leverandører’ er ifølge Kim Kaldahl Jensen leverandører, der ikke kun kan tilbyde gode priser. De skal også være pålidelige; matche alle de mange nye krav og standarder, som elområdet er meget præget af; være økonomisk levedygtige og have kompetencer til at rådgive om totalomkostninger, produkters levetid og bæredygtighed etcetera.
Pilen peger den rette vej
Han fortæller, at tendensen til tidlig inddragelse er i fuld gang. ”Hovedentreprenører inddrager os mere og mere, og det er glædeligt. Jeg vil tro, at cirka 60 procent af vores kundeportefølje i dag består af projekter, hvor vi bliver taget med på råd på et tidligt tidspunkt. Og jeg forventer, at det tal om tre år vil være 75-80 procent. Det er glædeligt, fordi det giver en bedre kvalitet i de færdige løsninger – ligesom det også giver en bedre økonomi for alle parter og ikke mindst bedre arbejdsvilkår og højere faglig tilfredshed”, fortæller han.
Om Kim Kaldahl Jensen
- Aktuel position: Funktionschef, Mariendal.
- Uddannelse: Uddannet elektriker og elinstallatør i 2006.
- Erhvervserfaring: Mange års erfaring med elteknisk projektledelse i forskellige mellemstore og store danske installationsvirksomheder.
Kompetenceudvikling er afgørende
Mariendal oplever på linje med alle andre i branchen også udfordringer med at rekruttere medarbejdere. ”Den tætte dialog med entreprenører og leverandører stiller krav til os om, at vi er skarpe og kompetente. Vi vægter derfor kompetenceudvikling af vores medarbejdere højt, og det tror jeg også er nøglen til at tiltrække de nye talenter, som vi skal ansætte den kommende tid. Kompetenceudviklingen går både på ledelse, elteknik og den grønne omstilling”, fortæller han.