Tarifmodel giver elnet til lavpris om natten
Nu kan de danske elnetselskaber i regi af Green Power Denmark bedre understøtte en mere elektrificeret fremtid med elbiler og varmepumper med Tarifmodel 3.0. Fremover bliver tidsdifferentierede tariffer standard med højere tariffer mellem kl. 17 og 21 hele året og lave tariffer om natten.
De danske elnetselskaber har fået en ny Tarifmodel som grundlag for deres arbejde. Den såkaldte Tarifmodel 3.0 er netop godkendt af Forsyningstilsynet på baggrund af en anmeldelse fra hedengangne Dansk Energi, der nu er en del af Green Power Denmark.
Tarifmodel 3.0 gør tidsdifferentiering af kWh-forbrugstariffen, der hidtil især er brugt til at begrænse elforbrug kogespidsen i vinterhalvåret, til standard og mere udtalt. Hovedelementerne er:
- Fremover bliver det for privatkunder dyrest at bruge nettet kl. 17-21 (i dag er det dyrest mellem kl. 17-20 og kun om vinteren)
- Til gengæld bliver det billigere for privatkunder fx at lade elbilen om natten mellem midnat og kl. 6.00.
- For industrikunder indføres en kapacitetsbetaling, så disse kunder i højere grad betaler i forhold til den højeste effekt – til gengæld bliver betalingen pr. kWh lavere.
Model spiller større rolle i elektrificeringen af samfundet
Tarifmodel 3.0 spiller ind i en situation, hvor distributionsnettet bliver tillagt en stigende rolle for elektrificeringen af et samfund i rivende udvikling. Der skal indpasses flere millioner elbiler, ligesom mange af de 400.000 gaskunder skal have eldrevne varmepumper eller over på fjernvarme, der også i højere grad får varmepumper. Green Power Denmark glæder sig derfor over at få ’tommelfinger op’ fra Forsyningstilsynet:
LÆS OGSÅ: Solar og IBA Kolding vil sætte nye standarder på efteruddannelsesområdet
”Det er supergodt, at vi får en godkendelse på Tarifmodel 3.0. Det betyder, at vi nu kan få indført en tarifering, som tager det næste gear i at kunne understøtte en elektrificeret fremtid med fleksibelt forbrug fra elbiler, varmepumper og andre elektriske forbrugsenheder – et gear, som skal bidrage til minimering af investeringerne i elnettet”, siger viceadministrerende direktør Anders Stouge fra Green Power Denmark.
Tarifmodel 3.0, der blev anmeldt af Dansk Energi til Forsyningstilsynet i oktober 2020, er udviklet for at give en endnu mere omkostningsægte tarifering i distributionsnettet fra 0,4-60 kV. Hvis det lykkes at flytte noget af elforbruget i de for elnettet hårdt belastede perioder, kan der formentlig udskydes en del investeringer i nye kabler, transformere og andet udstyr på distributionsnettet.
Midlertidig løsning for egenproducenter
Egenproducenter af elektricitet fra blandt andet solceller vil udover almindelig forbrugstarif fortsat betale en rådighedstarif eller rådighedsbetaling for deres egetforbrug.
”Tilsynet har imidlertid kun godkendt tariferingen af egenproducenter til og med 2023, da tilsynet har udtrykt bekymring om, hvorvidt tariferingen af egenproducenter er omkostningsægte nok. Vurderingen er, at nogle af disse kunder med både forbrug og produktion risikerer at betale for lidt til det kollektive net. Her er et punkt, som netselskaberne med den næste version af tarifmodellen kommer til at følge op på”, påpeger Anders Stouge.
LÆS OGSÅ: Frafaldet et højest på erhvervsuddannelserne
Tilsynets godkendelse af Tarifmodel 3.0 gælder i øvrigt frem til og med 2027. Tarifstrukturen for elforbrug i den kommende periode er altså nu ved at være kendt, så vurderingen i Green Power Denmark er, at netselskaberne vil kunne vælge at implementere modellen i 2023.
Erfaringer skal på internationalt arbejde
Tarifmodel 3.0. er på forkant med den internationale udvikling og er tro mod de kriterier og overvejelser om brug af tidsdifferentierede tariffer, som EU har vedtaget i sin Elforordning:
”Med godkendelsen af en Tarifmodel 3.0 lægger vi os i front i Europa med en tidssvarende og effektiv tarifering. Erfaringerne vil naturligvis også blive bragt ind i vores internationale arbejde – herunder i regi af den nye europæiske DSO Enhed, der har 900 medlemmer og som skal bidrage til at skabe gode rammer for en elektrificering af EU’s 27 medlemslande”, siger Anders Stouge.
-AKJ