Tekniq sætter AI til at svare på medlemmernes spørgsmål
Tekniq Arbejdsgiverne har introduceret en ny digital service, hvor medlemmerne kan få besvaret spørgsmål om overenskomster eller faglige spørgsmål døgnet rundt. Servicen hedder Kviq og er baseret på kunstig intelligens.
Jurister arbejder ikke i døgndrift. Men det gør Kviq.
“Med denne nye digitale satsning tilbyder Tekniq Arbejdsgiverne et helt nyt niveau af rådgivning for arbejdsgivere. 24 timer i døgnet kan vores medlemmer få kompetent rådgivning i vores store overenskomster – eller få svar på et fagligt spørgsmål om f.eks el-sikkerhed eller arbejdsmiljøregler. Det kan ingen andre erhvervs- og arbejdsgiverorganisationer tilbyde sine medlemmer,” siger adm. direktør Troels Blicher Danielsen.
Udviklingen af den avancerede digitale rådgivning er lavet i samarbejde med virksomheden Capacit, som for første gang har lavet et chatbotsetup, hvor kunstig intelligens bruges til eksempelvis juridisk rådgivning i overenskomster.
“Det er den første af sin slags på markedet, så det er en banebrydende ny løsning, vi har udviklet i samarbejde med Tekniq Arbejdsgiverne. Man kan sige, at den består af en ekstra AI-model, der stiller spørgsmål til datagrundlaget for det svar, der i første omgang bliver givet. Det giver ekstra sikkerhed for, at chatbotten ikke begynder at gætte sig til svarene, men rent faktisk kun svarer ud fra den data, vi har fodret den med, siger Mikkel Hempel, co-managing partner i Capacit.
På lidt længere sigt er det ambitionen at udvide indholdet med relevant indhold fra andre vigtige kilder, som f.eks. teknologiske og branchespecifikke websites, skriver Tekniq Arbejdsgiverne i en pressemeddelelse.
-emte