Thomas Scharbau planlægger sig ud af forsyningsproblemer
Der er mangel på stort set alle materialer til tekniske installationer i øjeblikket, og det giver store udfordringer for installatører og kunder. KNX-specialist Thomas Scharbau oplever dog ingen problemer. Han planlægger sig ud af det. Læs hvordan.
”Jeg planlægger simpelthen projekter tre til seks måneder frem i tiden, køber ind til projekterne og lidt til og aconto-fakturerer efter aftale kunderne for materialerne”, fortæller han og tilføjer:
”Jeg har for eksempel tre KNX-baserede smarthome-sager, som vi skal løse i februar-marts måned 2022. Dem har jeg allerede købt ind til, og kunderne er helt med på, at vi sender dem en aconto faktura for materialekøbet allerede nu. De sætter faktisk pris på, at vi udviser rettidig omhu”.
Han fortæller også om et større projekt hans virksomhed KNX Solutions skal løse i første halvdel af 2022. Her har han købt ind for 250.000 kroner i komponenter, og kunden har betalt for indkøbet på forhånd. Sådan har praksis været de sidste fem til seks kunder i anden halvdel af 2021, og det skaber ingen problemer, fortæller han.
”Jeg bryder mig ikke om at modtage en bestilling fredag og starte på et projekt mandag. Jeg ser meget på pipeline, planlægger og køber ind. Det giver ro i maven og meget bedre muligheder for at levere høj kvalitet og ikke være plaget af stress og jag”, fortæller han.
Læs også: Zendesk-stifter investerer i smarthome og bliver medejer af KNXsolutions
Har altid lager
Han køber ikke kun ind til fremtidige projekter, men køber også komponenter til eget lager, så han altid har stumper på lager til tre-fire bygninger.
”Vi har for eksempel lige overtaget en sag i Vedbæk, hvor vi skal løse en sag fra en anden installatør, der var kørt af sporet. Det kan vi kun gøre, fordi vi har stumper på lager. Det er så også en fordel, at vi arbejder med teknologien KNX, som er en så åben teknologi, at alle typer komponenter kan anvendes. Det giver stor fleksibilitet”, fortæller Thomas Scharbau.
Lange udsigter til bedre tider
Problemer med lange leveringstider på materialer er ifølge Tekniq Arbejdsgiverne og Veltek ellers ved at udvikle sig til et stort og bredt problem for installationsbranchen
”Kunder må væbne sig med tålmodighed i jagten på nye el-, vvs- og ventilationsprodukter. Producenter og leverandører venter, at der kan gå op til et år – eller mere – før markedet er normaliseret”, skriver Tekniq Arbejdsgiverne i en pressemeddelelse.
Manglen på varmepumper og adskillige andre produkter har bidt sig fast. Og sådan vil det sandsynligvis komme til at være et godt stykke ud i fremtiden. Det viser ny medlemsundersøgelse fra brancheorganisationen Veltek, der tæller producenter og leverandører som eksempelvis ABB, Danfoss og Lemvigh-Müller.
Et billede, de genkender hos brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne, hvor man løbende har fulgt udviklingen. Og der er ikke den store udsigt til væsentlige forbedringer i den nærmeste fremtid.
”I begyndelsen har man kunnet trække på lagrene, men det kan man ikke mere, så udviklingen kommer med stor forsinkelse,” siger Maria Schougaard Berntsen, der er cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal.
Voldsom udvikling
Hun peger på, at alle brancher er ramt på produktionen på grund af manglen på materialer.
Store leveringsproblemer
• Ifølge undersøgelsen fra Veltek forventer knap en fjerdedel af virksomhederne, at der går mere end 12 måneder, før forsyningssituationen bliver mere normal.
• Knap halvdelen forventer, at der går mellem 7 og 12 måneder, mens kun fem procent mener, at krisen er ovre i løbet af de næste tre måneder.
Kilde: Medlemsundersøgelse fra brancheorganisationen Veltek.
Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Statistik fra 4. kvartal i år gælder det i særlig grad metalindustrien, hvor 52 procent af virksomhederne er påvirket. Men også eksempelvis hver tredje vvs-virksomhed er ramt.
Derfor afhænger meget af de kommende måneder og af, hvorvidt det lykkes at få mere styr på forsyningskæderne. Her spiller de stigende fragtpriser også en rolle, hvis man skal gøre sig forhåbninger om en normalisering af markedet om et års tid, forklarer cheføkonomen.
”For virksomhederne betyder det derfor, at man kan blive nødt til at rykke planlagte opgaver. Man skal som virksomhed prøve at tænke over, hvor man er sårbar, og forsøge at tage forbehold for det i sine kontrakter. Og endelig skal man huske at forklare kunden om de udfordringer, man står i,” siger Maria Schougaard Berntsen.