Trackunit har placeret sig i et smørhul i verdens mindst digitaliserede industri

Der er vækst i det globale marked for IoT-løsninger i byggebranchen. I hvert fald hvis man kigger på det nordjyske IT-selskab Trackunits regnskab. Og vejen ligger åben for yderligere vækst i en industri, der er en af de mindst digitaliserede i verden, men samtidig en af de største.

Søren Brogaard, CEO i Trackunit.. Foto: Trackuni

Det bedste regnskab i selskabets historie. I 2023 rundede Trackunit for første gang en omsætning på over 1 mia. kr. på baggrund af en vækst på 18 pct. – 177 mio. kr. – i forhold til året før. Driftsresultatet voksede med 49 pct. til godt en kvart milliard.

Det er de tørre tal, der understreger, at Trackunit har formået at positionere sig solidt som en førende SaaS-leverandører af IoT-løsninger til byggebranchen – globalt.

Trackunit har gjort det ved at udvikle en avanceret softwareplatform, der opsamler data og forbinder 2 mio. entreprenørmaskiner og andre enheder og transformerer disse data til indsigter, der skaber værdi for producenterne af udstyr, udlejerne og de entreprenører, der hverdag bruger maskinerne.

Der er ifølge selskabets CEO, Søren Brogaard, tre primære grunde til, at flere og flere virksomheder ønsker at investere i selskabets produkter.

”Den første er, at den industri vi servicerer – byggesektoren, der er verdens 2. eller 3. største industri, når man måler det på produktion i BNP-forstand – samtidig også er den industri i verden, der er mindst digitaliseret. Også den industri, der har haft den mindste effektivitetsforbedring målt over de sidste fem-seks årtier,” siger Søren Brogaard.

Den anden grund er ifølge direktøren det pres, der kommer fra lovgivningssiden. Det handler om øgede krav til, hvordan data og cybersikkerhed håndteres og en række EU-forordninger, der kræver, at data fra maskiner bliver delt for at skabe en datadrevet industri.

”Så vi har en industri, der virkelighed har brug effektivisering, digitalisering via data fra maskiner, data fra byggepladser, data fra værktøj og tilbehør til maskiner. Derfor er nu det nu områder, vi ser en stigende lyst til at investere i,” siger direktøren fra hovedsædet i Aalborg.

Den tredje grund til, at det går godt for Trackunit nu – og direktøren tror på fortsat vækst – er, at Trackunit har specialiseret sig 100 pct. inden for deres felt. 

Trackunit sidder lige i smørhullet

Selskabet laver ikke andet og sidder lige i midten af et lille ecosystem, som består af producenterne, udlejerne af maskiner og entreprenørerne.

”Vi har etableret os om en betroet partner, der forstår at samle data op, håndtere datastrømme effektivt og derefter tilbyde deltagerne i ecosystemet indsigt på baggrund af de indsamlede data,” siger Søren Brogaard.

Det kan være data om CO2-udledning, flådehåndtering på tværs af mange forskellige brands og maskintyper, der er med til at skaffe et samlet overblik over, hvor de bliver brugt, hvordan de bliver brugt og dermed være med til at optimere brugen af maskinen eller udstyret. Og disse data tilflyder så de tre interessenter, der kan bruge dem i deres forretning.

Foto: Trackunit

”Og med vores placering i ecosystemet er vores produkt i dag systemkritisk. Det vil sige, at hvis vores system ikke er der i morgen, så vil producenterne ikke kunne producere deres udstyr, fordi vores software bliver installeret på maskinerne på fabrikkerne. Udlejerne ville ikke kunne fakturere deres kunder, fordi de bruger vores system til at tælle timer og entreprenøren ville ikke kunne bruge maskinerne, fordi vores system også styre adgangskontrol.

Så på den måde har vi opnået en position, hvor vi er blevet en integreret del af ecosystemet og branchen.

Væksten kan fortsætte

En stærk position i et marked, der fortsat har et stort vækstpotentiale.

At der er et stort potentiale, skyldes ifølge Søren Brogaard, at blot 30 pct. af alle de maskiner, værktøjer og tilbehør, der benyttes i industrien globalt, er koblet op til internettet.

”Der er derfor et kæmpe efterslæb, der gør, at vi ser væksten fortsætte i mange år endnu.”

Der er forskellige incitamenter for at købe ind i Trackunits platform for deltagere i ecosystemet.

”For producenterne af udstyret handler det bl.a. om at udnytte de data, der modtages fra Trackunits platform til at sælge flere originale reservedele og servicepakker til slutkunderne, fordi data fra platformen sladrer om hvornår det er tid til service.

Når producenten kender brugen af udstyret, er det også muligt at rådgive slutkunden om, hvornår det er hensigtsmæssigt at udskifte og samtidig kan de opsamlede brugsdata anvendes, når den næste generation af maskiner skal udvikles,” siger Søren Brogaard.

For udlejerne af maskiner er det, der primært driver deres investering i Trackunits produkt, muligheden for at få udnyttelsesgraden af deres maskiner op. 

”Hvis en udleje med 100 maskiner skal hæve sin udlejning fra 60 pct. til 70 pct, er det ren fortjeneste på bundlinjen. Her hjælper vores system med at find ud af, hvor maskinerne skal placeres bedst muligt mellem forskellige depoter for at øge udnyttelsesgraden. Vores system kan også proaktivt hjælpe med få udstyret samlet, hvis det ikke bliver brugt. Nedetiden kan også forkortes, fordi data fra maskinen sender besked om nedbrud, så udlejer hurtigt kan udbedre skaden og dermed give kunden en bedre oplevelse,” siger direktøren.

Endelig er der entreprenøren, hvor investeringen i høj grad om sikkerhed på byggepladsen. 

”Vores system tjekker, om den operatør, der sætter sig op i maskinen eller får adgang til en lift, nu også har den rette træning og tilladelse til at betjene den.

Det tjekker vores system via adgangskontrol, og på den måde kan entreprenøren overholde lovgivningen og være med til at forhindre arbejdsulykker. Trackunit holder også øje med, hvor mange timer, operatøren har arbejdet på maskinen og hvordan, det bliver brugt. 

Data fra systemet kan derfor også anvendes til at sende lovpligtige rapporter til myndighederne. 

I dag er det ikke muligt at leje en maskine i København, hvis ikke der er styr på emissioner og CO2-rapportering. Det er blevet et lovkrav og sådan er det i mange europæiske byer i dag,” siger Søren Brogaard.

Satser stort på AI

Den solide indtjening i selskabet og udsigten til fortsat vækst betyder ifølge direktøren yderligere investeringer i udviklingen af softwareplatformen og produktporteføljen – og her spiller AI – kunstig intelligens – en stor rolle i tre forskellige sammenhænge.

”Den første er vores egen brug af kunstig intelligens til intern effektivisering. Vi ser bl.a. på, hvordan vi kan forbedre vores pace of learning – altså vores organisations evne til at lære og tilpasse sig den vækst, vi ser ind i.

Så har vi et initiativ i forhold til at håndtere de enorme datamængder, vi modtager. Vi opsamler en milliard datapunkter op om dagen. Vi skaber data, og det sætter os i en ret unik position i forhold til at tilpasse datastrukturer og måden, de bliver processeret på.

Endelig giver vi vores kunder et tilbud om at hjælpe dem med at implementere kunstig intelligens. At sektoren hænger så langt bagud med digitaliseringen, skyldes blandt andet, at den har haft svært ved at tiltrække de nødvendige udviklingskompetencer. Det vil vi gerne hjælpe dem med, siger Søren Brogaard.

Trackunit er i dag en virksomhed med global rækkevidde. Det største marked er USA og Canada, der tegner sig for 60 pct. af omsætningen, mens Vesteuropa udgør ca. 35 procent. 

Østeuropa er i en form for opstart, mens Trackunit henter to-tre pct. af omsætningen i Asien.

Selskabet åbnede for tre år siden kontor i Singapore med fokus på Japan, Sydøstasien og Australien.

Virksomheden beskæftiger i dag mere end 400 medarbejdere. Heraf sidder knap 100 medarbejdere i hovedsædet i Aalborg, omkring 80 sidder i selskabets udviklingsafdeling i Ontario i Canada, mens resten er spredt ud over femten mindre salgs- og supportafdelinger i Europa, Nordamerika og Asien.

Konkrete mål for væksten i de kommende år ønsker Søren Brogaard ikke at dele, men retningen er klar:

”Vi ser at væksten fortsætter og er ret optimistiske i forhold til den underliggende strukturelle udfordring, som vi adresserer. Det vil tage generationer, at få digitaliseringen af byggebranchen verden over bragt op på det niveau, vi kender fra andre brancher,” siger han.

Sådan virker Trackunits produkter

  • Kernen i Trackunits produkt er en avanceret softwareplatform, Trackunit Iris, der modtager data fra maskiner og udstyr i byggebranchen via IoT enheder.
  • Opsamlingen af data sker bl.a. via IoT enheder, digitale kode & kortlæsere, bluetooth samt wifi-enheder, der alle virker på tværs af 110 lande.
  • Trackunit integrere også med andre systemer, f.eks. CRM-systemer, ERP- systemer eller andre flådesystemer.
  • Kunderne kan vælge mellem tre forskellige abonnementstyper afhængigt af deres behov.

2ctrl ApS

Sponseret

2CTRL er landets førende virksomhed inden for KNX

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Relateret indhold

20.12.2024Installator.dk

Pengeregn over TEKNIQ-medlemmer

20.12.2024Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitetsklubben: Styrk dit byggeprojekt med skarp intern kommunikation

20.12.2024Carlog System

Sponseret

Carlog System ønsker alle en glædelig jul samt et godt nytår

19.12.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO’s klimamål sætter en ny standard for grossisterne

19.12.2024Installator.dk

Stejl læringskurve koster dyrt for nystartet VVS-installatør

18.12.2024Wieland Electric A/S

Sponseret

Vi byder Thomas Bøgh Laursen velkommen til Wieland Electric A/S!

17.12.2024METRO THERM A/S

Sponseret

METRO THERM fusionerer med KVM-Genvex

17.12.2024Installator.dk

Solplus A/S bliver en del af InstallatørGruppen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle