Ækle skoletoiletter får hygiejnelegater
På mange skoler landet over er toiletforholdene så dårlige, at eleverne ikke har lyst til at bruge dem. Derfor er fire virksomheder fra VVS-branchen gået sammen om at uddele hygiejnelegater til trængende skoler, så de kan få et nyt toilet.
I foråret 2015 udlovede en række leverandører inden for VVS-tekniske installationer hygiejnelegater til tre skoler i Danmark, som havde brug for et nyt, hygiejnisk toilet.
Læs også: Elever har tegnet sig til nye toiletter
Og det var der tilsyneladende mange skoler, der havde, for ansøgningerne væltede ind fra elever rundt om i landet. Ud fra de mange ansøgninger blev tre skoler udvalgt som de heldige vindere af et nyt toilet.
Øster Hornum Børneunivers i Jylland, Nivå Skole på Sjælland og Næsby Skole på Fyn var de tre heldige legat-vindere.
I samarbejde har Bedre Bad, Duravit, Hansgrohe og Viega designet, leveret og monteret et helt nyt toilet til hver af de vindende skoler.
Gammelt og slidt med træk og slip
Hos Øster Hornum Børneunivers var det tiltrængt med et nyt toilet, lyder det fra skolens tekniske serviceleder.
Vi blev meget overraskede, da vi vandt hygiejnelegatet. Vi vidste godt, at vores toilet var meget gammelt og slidt med træk og slip, men når man deltager i en konkurrence på landsplan, så er det ikke, fordi man trækker bukserne ned, før det virkelig er sket. Vores nye toilet bliver flittigt brugt af børnene. Nu er det lyst, lækkert og indbydende, siger teknisk serviceleder Finn Saaby fra Øster Hornum Børneunivers.
Klamme toiletter påvirker trivslen
Uhygiejniske skoletoiletter betyder, at flere elever landet over ikke vil benytte skolernes toiletter og derfor holder sig, til de kommer hjem igen. Og hvis eleverne samtidig undgår at drikke vand i skoletiden for at slippe for toiletbesøget, kan det betyde nedsat koncentration og indlæringsmuligheder.
Læs også: Legat skal bekæmpe uhumske toiletter
Ifølge læge Line Modin fra børneafdelingen på Kolding Sygehus er skoleelevers manglende lyst til at bruge toilettet et problem, der er værd at debattere, da det påvirker mange elevers trivsel og skoledag i en negativ retning.
-SSM