Undersøgelse: Produktionsvirksomheder placeres lavest i service- og eftermarkedskvalitet
En ny undersøgelse fra teknologivirksomheden Salesforce "Trends in Manufacturing" belyser den aktuelle situation for produktionsvirksomheder i Norden og afdækker branchens største udfordringer, muligheder og brugen af nye teknologier som for eksempel kunstig intelligens.
Undersøgelsen blev gennemført i juni 2024 og omfattede over 800 beslutningstagere fra produktionsindustrien verden over, herunder Norden. Fire vigtige resultater kan fremhæves fra undersøgelsen i Norden, skriver Salesforce i en pressemeddelelse.
Modernisering af forsyningskæden er i gang
51 pct. af de adspurgte siger, at de udfordringer i forsyningskæden, der begyndte i 2020, stadig delvist er til stede. 74 pct. af deltagerne har for nyligt forsøgt at modernisere deres forsyningskæde, men kun 44 pct. mener, at de har haft succes med effektivt at reducere risikoen for fremtidige afbrydelser.
Manglen på integrerede data forstyrrer eftermarkedstjenester
81 pct. af de adspurgte gennemfører betydelige ændringer i deres service- og eftermarkedsfunktioner for at opnå mere varierede indtægtskilder. Dataene, der kræves til disse tjenester, som kundedata, IoT- og telemetridata, er dog ofte af dårlig kvalitet eller svært tilgængelige.
Brugen af kunstig intelligens accelererer
Kun 30 pct. af de nordiske respondenter oplyser, at kunstig intelligens allerede er fuldt integreret i deres organisationers aktiviteter. Næsten halvdelen (47 pct.) tester eller implementerer i øjeblikket kunstig intelligens. En række udfordringer forsinker dog implementeringen, og den største bekymring i Norden er datasikkerhed og privatlivsbeskyttelse.
Faktorer, der fremmer og hæmmer vækst, er identificeret
I Norden blev optimering af kommercielle aktiviteter set som den største vækstfremmende faktor efterfulgt af teknologiske ændringer eller disruption og nye produkter og services. Den største vækstudfordring er derimod energiforbruget. Den næststørste udfordring er problemer med råvarer og forsyningskæden, og den tredje er bekymringer om miljø og økologisk bæredygtighed.
”Der er et stort uudnyttet potentiale i de danske produktionsvirksomheder, når det kommer til brugen af nye teknologier. Og de stigende globale spændinger, fortsat ustabilitet i forsyningskæderne og økonomisk usikkerhed tvinger produktionsvirksomhederne til at forny sig,” siger Michael Plenov, der er RVP Sales hos Salesforce Danmark med med fokus på
produktionskunder og transport/shipping og fortsætter:
“Hvis de formår at udnytte det fulde potentiale af data, nye værktøjer og kunstig intelligens kan det både forbedre den operationelle effektivitet og skabe nye tjenester og indtægtsstrømme på eftermarkedet."
-emte