Unge rollemodeller vil bekæmpe fordomme om faguddannelser
Erhvervsskolernes ElevOrganisation har sendt et korps af unge rollemodeller rundt på landets folkeskoler for at punktere gamle fordomme om, hvordan det er at tage en erhvervsuddannelse.
Der skal virkelige historier til at punktere gamle fordomme, mener Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO). I samarbejde med Nordea-fonden sender organisationen fra i dag af et rollemodelkorps ud på hundredvis af folkeskoler for at fortælle positive og virkelige historier om de faguddannelser, som mange har negative fordomme om.
Rollemodellerne er unge, der selv er ved at uddanne sig til VVS’er, elektriker eller en anden af de i alt 107 faguddannelser, man kan tage i Danmark.
Læs også: I fremtiden vil der mangle en kvart million faglærte
Mange unge er nemlig slet ikke klar over de muligheder, der er som faglært, når de skal vælge uddannelse, mener Helene Glundholt, formand for EEO:
"Vi gør udskolingseleverne opmærksomme på udbuddet af uddannelser og vil vise, at erhvervsuddannelserne også er en attraktiv uddannelsesvej, som både kan lede til job, iværksætteri og videreuddannelse. Mange unge er slet ikke opmærksomme på de mange muligheder. For eksempel at man får løn under uddannelsen, og at man har mulighed for at blive selvstændig i en unge alder", siger Helene Glundholt. Hun er selv ved at uddanne sig til grafisk tekniker.
Om projektet
EEO vil med ung-til-ung-vejledning besøge 300 folkeskoler i løbet af de kommende to år. Nordea-fonden har øremærket 75 mio. kr. til at øge attraktionsværdien og prestigen af de danske erhvervsuddannelser – 2,6 mio. kr. er blevet uddelt til EEO’s rollemodelprojekt.
”Hvorfor, du fik jo gode karakterer?”
En af de unge, der fra i dag rejser rundt i landet for at fortælle unge om, hvordan det er at tage en erhvervsuddannelse – og hvorfor han gør det – er Casper Steppat.
Han har gået i gymnasiet, hvor han klarede sig godt og gennemførte med et snit på 11,3. Men han kan ikke se sig selv sidde på et kontor hele dagen og vil bruge sine hænder i sit arbejde. Derfor har han valgt at uddanne sig til VVS’er og energispecialist.
"Mine 2. gradsligninger giver mening, fordi jeg skal bruge dem til at finde ud af, hvor stor en radiator skal være. Jeg tror, rigtig mange unge har svært ved at se formålet med det, de lærer i skolen, men på faguddannelserne kobler vi hele tiden teori og praksis".
Læs også: EUC Sjælland: De unge skal kende til VVS’ernes faglighed
Casper støder dog ofte på fordomme om sit valg af uddannelse – fordomme som han nu vil være med til at ændre:
"Man falder lige et par point i agtelse, og folk spørger typisk: Hvorfor, du fik jo gode karakterer? Og så har de som regel lige en vandhane, de skal have fixet."
Læs også: Tekniq: Mangel på elever på VVS-energiuddannelsen
De unge rollemodeller vil i løbet af de næste to år besøge 300 skoler i landet. Nordea-fonden har doneret 2,6 mio. kr. til projektet.
-CHM