Unikke armaturer til Dokk1 blev skabt i takt med byggeriet
Hovedparten af belysningen til Dokk1 i Aarhus er specialfremstillet. Parkeringsområdets armaturer findes kun her - og blev produceret mens byggeriet skred frem.
I en arkitekturanmeldelse bliver Dokk1 kaldt for ”velfærdsarkitekturens svar på Versailles-slottet”. Der er da heller ikke tvivl om, at prestigebyggeriet på havnen i Aarhus, som bl.a. rummer Skandinaviens største folkebibliotek, er et arkitektonisk overflødighedshorn af rum og funktioner. Og bygningen bliver brugt – siden åbningen i juni 2015 har der været over 2 mio. besøgende.
Hvad skaber sådan en succes? Det gør blandt andet belysningen! I magasinet LYS skriver Schmidt Hammer Lassen Architects, der er arkitekterne bag, i hvert fald, at ”belysningen af Dokk1 er af stor betydning for husets arkitektoniske succes”.
Alt andet end standard
Det er Lemvigh-Müller, som har leveret størstedelen af belysningen til Dokk1 - og det har været en opgave lidt ud over det sædvanlige. Blandt andet fordi hovedparten af belysningen er specialfremstillet, og det gælder både linjelys, punktlys og lyset til parkeringsområdet, som er en historie for sig. Det fortæller Preben Clemmensen, som er belysningstekniker i Lemvigh-Müller:
”Alle linjearmaturer i byggeriet er i speciallængder. Ser man på punktlyset, så er der fx sorte lofter i strækmetal med downlights, der sidder i specialfremstillede sorte montagesvøb, hvilket får det til at se ud som om, armaturerne er integreret i lofterne. Og til parkeringsområdet har vi leveret nogle store, runde armaturer med opalafskærmning, som er udviklet og produceret specielt til Dokk1, og som altså ikke findes andre steder”.
Kontrakt på ikke-eksisterende armaturer
Preben Clemmensen fortæller, at armaturerne i parkeringsområdet ikke var færdigudviklede, da Lemvigh-Müller fik opgaven med at levere belysningen til Dokk1:
”Bygherren og rådgiverne vidste, hvad de ville have - men vi vidste ikke med sikkerhed, om det kunne lade sig gøre, for armaturerne fandtes kun som skitser, da vi skrev kontrakten under. Så mens der blev bygget, arbejdede vi sammen med Riegens om at få udviklet og produceret armaturerne. Det gav nogle lidt stramme leveringsterminer, men vi fik det løst”, siger Preben Clemmensen og fortæller, at der blev produceret to-tre prøvearmaturer, før man fandt frem til den helt rigtige løsning.
Sikkerhed og skrammer i lakken
De unikke, runde armaturer er ikke det eneste, der gør parkeringsområdet til noget helt særligt. Dokk1 har et fuldautomatisk, underjordisk p-anlæg med plads til 1.000 biler – og det er det største anlæg af sin slags i Europa. Man kører sin bil ind i en bås, stiger ud, og så bliver den sendt ned under jorden, hvor den står sikkert opbevaret, til man skal bruge den igen.
I den indledende projekteringsfase blev der bygget 1:1 mock-ups af dele af byggeriet – og det gjaldt blandt andet parkeringsbåsen, hvor det var vigtigt at teste lyssætningen nøje af. Bilerne bliver nemlig fotograferet i forbindelse med parkeringen for at dokumentere evt. skrammer i lakken og undgå efterfølgende stridigheder. Det er noget, der kræver et højt lysniveau. Herudover er der også en række sikkerhedskrav, som belysningen i parkeringsområdet skal overholde, og som også blev testet, fortæller Preben Clemmensen og siger:
”Det er et område med blandet trafik – der er både bløde trafikanter, biler, og letbanen kører også igennem. Det betyder, at kravene til lysniveauet er høje – der skal forholdsvis meget lys til at gøre det sikkert”.
Kompromisløshed – fra skitse til slutresultat
Som det skinner igennem, er belysningen i Dokk1 resultatet af et meget grundigt forarbejde. Lemvigh-Müller deltog aktivt i den indledende projekteringsfase og fungerede gennem hele projektet som et bindeled mellem entreprenøren Bravida på den ene side og belysningsproducenterne på den anden side:
”Bygherren og rådgiveren har stillet meget høje krav til belysningen, både med hensyn til æstetisk udtryk og funktion, og de har også været meget specifikke omkring deres krav og ønsker. Vores opgave har været at ’oversætte’ de krav og ønsker til konkrete produkter løsninger og videreformidle det til producenterne”, siger Preben Clemmensen.
Præcise leverancer efter Toyota-modellen
Ud over rollen som bindeled har Lemvigh-Müller som belysningsleverandør styret leverancerne til byggepladsen – en logistikopgave som også var ud over det sædvanlige. En ting er at levere belysning, noget andet er at levere det til en byggeplads midt i Aarhus, hvor der er begrænset opbevaringsplads, hvor mange hundrede håndværkere har deres daglige gang, og hvor der bliver opført et kompliceret byggeri med en letbane, der bogstavelig talt kører gennem huset:
”Man kunne ikke bare køre ind på byggepladsen med sin lastbil og aflevere sin leverance. Det skulle aftales og koordineres meget nøje. Vi oplagrede belysningsprodukterne og leverede i takt med byggeriet efter ’Toyota-modellen’ med rette mængde i rette tid”, siger Preben Clemmensen.
Projektfakta: Dokk1, Aarhus
Dokk1, der slog dørene op på havnen i Aarhus i juni 2015, rummer byens nye hovedbibliotek, borgerservice samt en café, div. sale til forskellige kulturelle aktiviteter, udendørs legeplads, letbanestation mv. Det indgår som en del af det kommunale byggeprojekt Urban Mediaspace, der er Aarhus Kommunes hidtil største bygge- og anlægsbudget med et samlet budget på ca. 2,1 mia. kr. Bygningens bruttoetageareal er 28.000 m2. Læs mere på www.dokk1.dk
Bygherre: Aarhus Kommune
Arkitekt og totalrådgiver: Schmidt Hammer Lassen Architects, underrådgiver: Kristine Jensens Tegnestue
Installatør: Bravida Danmark
Belysningsleverandør: Lemvigh-Müller
Belysningsproducenter: Philips, Riegens, Delta Light, Lival
Belysningsarmaturer:
- LuxSpace Mini rund LED downlight fra Philips
- LuxSpace Compact firkantet LED downlight fra Philips
- Waterproof industriarmatur fra Philips
- BS Alu LED 4000K, et rundt halvforsænket armatur til loft fra Riegens
- FTL25 og FTL45 profile SBL linjelys fra Delta Light
- Gallaria spotlight fra Lival