Væk opsigt med servicevognen
Håndværkerbilen er oplagt til at skabe ekstra opmærksomhed om virksomheden. Mød to vvs-virksomheder, der bruger deres køretøj til mere end blot at vise firmalogo og telefonnummer.
Når håndværkerbilen alligevel flytter sig rundt i bybilledet, kan man lige så godt bruge vognen til at vække opsigt og skabe ekstra opmærksomhed om virksomheden. Det er holdningen hos VVS-virksomheden KE Mammen fra Fredericia, der kører rundt med følgende slogan på firmaets blå håndværkerbil:
”Fryser madammen – så ring til Mammen. Er hun helt kold – ring 112”
Ifølge Kim Skafte Pedersen, der er vvs-installatør og indehaver af KE Mammen, er idéen med det humoristiske slogan, at virksomhedens navn skal sætte sig fast i hovedet på potentielle kunder.
”Det er jo billig reklame, og der er ikke tvivl om, at folk husker os på grund af sloganet. Faktisk giver det også en hel del kommentarer. For eksempel var jeg fornylig nede i den lokale bank for at skifte en pumpe, og der var én, jeg aldrig har mødt før, som hev fat i mig og sagde, at det er en fed reklame, jeg har lavet,” fortæller Kim Skafte Pedersen i en af artiklerne i temaet "Salg og markedsføring".
Kunderne skal have humor
Første del af slogannet fandt Kim Skafte Pedersen på under sin lærlingetid helt tilbage i 80’erne, mens 112-sætningen først er blevet sat på bilen i år. Kim Skafte Pedersen er ikke nervøs for, at sloganet får virksomheden til at fremstå useriøs.
”Jeg tror, at ni ud af 10 synes, det er rigtig sjovt. Og så er der nok en enkelt, der synes, at det er noget værre fis. Men dem, som mener det er for fjollet eller er forarget over det, skal jeg slet ikke have som kunder, for vi er jo slet ikke på bølgelængde,” siger Kim Skafte Pedersen.
Toilet på taget
Hos vvs-firmaet Rasmussen & Sønner på Amager har man også valgt at bruge håndværkerbilerne til at skabe ekstra opmærksomhed om virksomheden. Alle virksomhedens seks biler har således et toilet i fuld størrelse spændt fast på tagbagagebæreren, så ingen potentielle kunder er i tvivl om, at sanitet er virksomhedens speciale.
”Det skaber en del opmærksomhed, og kunderne kender os som ”dem med toiletterne på taget”. Jeg tror, de husker os bedre, end hvis vi bare havde almindelige blikkenslagerbiler. Og den genkendelse har selvfølgelig en vis værdi, selvom det er svært at måle,” fortæller indehaver af Rasmussen & Sønner Jan Rasmussen.
Det var Jan Rasmussens far, der i sin tid kom på idéen med at spænde toiletterne fast på taget af bilerne. Faktisk eksperimenterede gamle Rasmussen først med el-vandvarmere, men da det ikke var alle, der umiddelbart vidste, hvad det var, faldt valget altså på toiletter.