Deloitte: Tilfredshed med landets håndværkere

Danske forbrugere er glade for landets håndværkere, viser undersøgelse. Og det er blandt andet finanskrisens fortjeneste, mener Deloitte-partner.

Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i bygge- og anlægsbranchen. Foto: Deloitte. .

77 procent. Så mange af de adspurgte forbrugere i nylig Deloitte-undersøgelse mener enten, at der var god sammenhæng mellem pris og kvalitet under deres seneste håndværkerbesøg, eller at kvaliteten ligefrem overgik prisen. Kun 11 procent har modsat haft en negativ oplevelse med kvalitet og/eller pris.

Den i høj grad overvejende tilfredse andel glæder Deloitte-partner Thomas Frommelt:

”Det er virkelig glædeligt, at håndværkerbranchen i den grad har formået at skabe tilfredse kunder. De løsninger, der bliver lavet, skal jo typisk holde i mange år, og kunderne betaler ofte mange penge for dem. Derfor er det utrolig positivt, at kvaliteten følger med”, siger Thomas Frommelt.

Læs også: De største bygge- og anlægsvirksomheder tjener flere penge

Det positive resultat kan blandt andet være finanskrisens fortjeneste, mener Thomas Frommelt:

”Hvis der var noget, vi alle lærte af finanskrisen, så er det, at god kundepleje er vigtig. Mange håndværkere er blevet bedre til at kommunikere, så kunderne får en god oplevelse og dermed også vender tilbage. Den tendens har vi faktisk set i flere brancher, hvor man simpelthen strammer sig mere an. Det er den positive effekt af at møde modgang”.

Undersøgelsens resultater

Undersøgelsen er baseret på interview med 663 repræsentativt udvalgte danskere, der inden for de seneste fem år alle har haft besøg af en håndværker i hjemmet. Undersøgelsen af gennemført af Epinion for Deloitte.

  • 68 procent oplevede, at der var en god sammenhæng mellem pris og kvalitet
  • 11 procent oplevede, at kvaliteten var for dårlig i forhold til prisen
  • 9 procent oplevede, at kvaliteten overgik prisen
  • 12 procent ved ikke/ønsker ikke at svare.

Kilde: Deloitte

Stadig vigtigt at lytte til den utilfredse minoritet
Selvom 11 procent er en lille andel sammenholdt med de 77 procent positive tilbagemeldinger, er det stadig vigtigt at fokusere på det utilfredse mindretal i undersøgelsen, mener Thomas Frommelt.

”Som branche skal man hele tiden forsøge at lære af sine fejl. Det gælder både den faktiske kvalitet, som bunder i faglig kompetence, og den oplevede kvalitet, som kommer til udtryk i dialogen med kunderne”, siger Deloitte-partneren.

Han fortæller endvidere, at en undersøgelse i foråret viste, at mere end hver fjerde dansker har kontaktet en håndværker, der aldrig vendte tilbage.

”Det viser med al tydelighed, at der stadig er meget at gøre for at styrke den gode dialog og afstemme forventningerne, så hele håndværkerbesøget bliver en god oplevelse fra start til slut”.

Læs også: En ud af seks danskere holder fast i glødepærer

På landsplan har 63 procent af danskerne haft besøg af en håndværker inden for de seneste fem år.

-CHM

2ctrl ApS

Sponseret

KNX intelligent lysstyring – fremtiden for nybyggeri

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Relateret indhold

21.02.2025Inspectly ApS

Sponseret

Tør du tage ansvar?

21.02.2025Installator.dk

Nulemissions-byggeri i fokus på konference

20.02.2025Installator.dk

Ladeoperatør ansætter ny topchef

20.02.2025Georg Fischer

Sponseret

GF introducerer 15 års kvalitetsgaranti for MULTI/JOINT® 3000 Plus

20.02.2025Installator.dk

Nye anbefalinger indskrænker mulighederne for grøn markedsføring

19.02.2025Installator.dk

InstallatørGruppen fortsætter opkøbene – snart også i Schweiz

19.02.2025Installator.dk

Uddannelsesreform roses fra begge sider

18.02.2025Installator.dk

Erfarne faglærte skal fastholde erhvervsskoleelever

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Grundlæggende ventilationsteknik 1

Tre intensive og spændende kursusdage hvor du kan lære meget om ventilationsanlægs funktion, muligheder og begrænsninger - både i teorien og i praksis.

Dato

25.02.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

Vølund Varmeteknik A/S
Uddannelse
⭐️ BLIV EKSPERT I SALG AF VARMEPUMPER - salgskursus med gratis overnatning ⭐️

På kurset får du en spændende kombination af teknisk viden og træning i kommunikation, som gør dig i stand til at forklare komplekse varmeløsninger på en enkel måde, der er forståelig for dine kunder.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Elsikkerhed.dk
Webinar
Installatørmøde webinar

Hvert år holder ELsikkerhed et webinar i forlængelse af vores fyraftensmøder for elinstallatører og ledende medarbejder med elfaglig baggrund. På webinaret ser vi på de seneste nye tiltag og krav for elektriske installationer. Vi tager den praktiske tilgang til emnerne og sørger for, at du får svar på dine spørgsmål.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Microsoft Teams

Dansk Standard
Kursus
Elektrisk sikkerhed på maskiner og anlæg

Kurset introducerer dig for de grundlæggende principper for elektrisk sikkerhed på maskiner og maskinanlæg. Vi gennemgår kravene i standarden EN 60204-1, der vedrører elektrisk sikkerhed på maskiner.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Køle- og varmepumpeanlæg med ammoniak

Kurset giver dig dybdegående viden om køle- og varmepumpeanlæg med ammoniak som kølemiddel.

Dato

04.03.2025

Tid

08:00

Sted

Aarhus

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Kolding)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

04.03.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Kolding, Kokholm 2, 6000 Kolding