Deloitte: Tilfredshed med landets håndværkere

Danske forbrugere er glade for landets håndværkere, viser undersøgelse. Og det er blandt andet finanskrisens fortjeneste, mener Deloitte-partner.

Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i bygge- og anlægsbranchen. Foto: Deloitte. .

77 procent. Så mange af de adspurgte forbrugere i nylig Deloitte-undersøgelse mener enten, at der var god sammenhæng mellem pris og kvalitet under deres seneste håndværkerbesøg, eller at kvaliteten ligefrem overgik prisen. Kun 11 procent har modsat haft en negativ oplevelse med kvalitet og/eller pris.

Den i høj grad overvejende tilfredse andel glæder Deloitte-partner Thomas Frommelt:

”Det er virkelig glædeligt, at håndværkerbranchen i den grad har formået at skabe tilfredse kunder. De løsninger, der bliver lavet, skal jo typisk holde i mange år, og kunderne betaler ofte mange penge for dem. Derfor er det utrolig positivt, at kvaliteten følger med”, siger Thomas Frommelt.

Læs også: De største bygge- og anlægsvirksomheder tjener flere penge

Det positive resultat kan blandt andet være finanskrisens fortjeneste, mener Thomas Frommelt:

”Hvis der var noget, vi alle lærte af finanskrisen, så er det, at god kundepleje er vigtig. Mange håndværkere er blevet bedre til at kommunikere, så kunderne får en god oplevelse og dermed også vender tilbage. Den tendens har vi faktisk set i flere brancher, hvor man simpelthen strammer sig mere an. Det er den positive effekt af at møde modgang”.

Undersøgelsens resultater

Undersøgelsen er baseret på interview med 663 repræsentativt udvalgte danskere, der inden for de seneste fem år alle har haft besøg af en håndværker i hjemmet. Undersøgelsen af gennemført af Epinion for Deloitte.

  • 68 procent oplevede, at der var en god sammenhæng mellem pris og kvalitet
  • 11 procent oplevede, at kvaliteten var for dårlig i forhold til prisen
  • 9 procent oplevede, at kvaliteten overgik prisen
  • 12 procent ved ikke/ønsker ikke at svare.

Kilde: Deloitte

Stadig vigtigt at lytte til den utilfredse minoritet
Selvom 11 procent er en lille andel sammenholdt med de 77 procent positive tilbagemeldinger, er det stadig vigtigt at fokusere på det utilfredse mindretal i undersøgelsen, mener Thomas Frommelt.

”Som branche skal man hele tiden forsøge at lære af sine fejl. Det gælder både den faktiske kvalitet, som bunder i faglig kompetence, og den oplevede kvalitet, som kommer til udtryk i dialogen med kunderne”, siger Deloitte-partneren.

Han fortæller endvidere, at en undersøgelse i foråret viste, at mere end hver fjerde dansker har kontaktet en håndværker, der aldrig vendte tilbage.

”Det viser med al tydelighed, at der stadig er meget at gøre for at styrke den gode dialog og afstemme forventningerne, så hele håndværkerbesøget bliver en god oplevelse fra start til slut”.

Læs også: En ud af seks danskere holder fast i glødepærer

På landsplan har 63 procent af danskerne haft besøg af en håndværker inden for de seneste fem år.

-CHM

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Følger du installationsreglerne for sikringselementer i boligtavler?

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

11.07.2025BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Sponseret

Det kan blive dyrt at tage gulpladebilen med på festival

11.07.2025Installator.dk

Virksomheder holder fast i ESG-rapportering trods lempede krav

10.07.2025Installator.dk

Mangel får virksomheder til at ansætte lærlinge

07.07.2025Vølund Varmeteknik A/S

Sponseret

☀️ Rigtig go' sommer

07.07.2025Installator.dk

Flere unge søger tekniske uddannelser

04.07.2025Inspectly ApS

Sponseret

Regler er ikke skurke, men kan blive det!

04.07.2025Installator.dk

God sommerferie!

03.07.2025Coromatic A/S

Sponseret

En Plan B for digital infrastruktur er vigtigere end nogensinde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Ledelse med Data – AI strategi og lederskab

Hvordan kan data udnyttes til ledelsesmæssig beslutningstagning? Hvad er forretningsværdien ved at bruge data og intelligent analyse som AI, hvad er udfordringerne, og hvordan kan vi løse dem?

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtighed og digitalisering

Styrk dine færdigheder inden for forbedring af bæredygtighed, bæredygtighedsrapportering og digitalisering med dette kursus.

Dato

29.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

09.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Boliginstallationer og teknisk beregning på kredsløb

Vil du være med til at sikre el til danske boliger? Så få redskaberne til at planlægge, installere og beregne deres el-installationer.

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup