11.11.2015  |  EL  |  Virksomhedsdrift

Den perfekte bilindretning

Utilfredse teknikere fik flådechef hos Dansk Kabel TV, Martin Boe Mench til at se på firmabilernes indretning. Teknikerne var trætte af aldrig at have plads nok, og siden indretningen er kommet i orden, har fordelene stået i kø.

Bilindretning handler enormt meget om, hvilket indtryk vi gør, når vi kommer på besøg hos hr. og fru Jensen, mener Martin Boe Mench, flådechef hos Dansk Kabel TV.

Manglende plads i det rullende kontor var et dagligt irritationsmoment blandt teknikerne hos Dansk Kabel TV, da Martin Boe Mench blev ansvarlig for den store flåde på cirka 200 biler i 2008. En rundspørge gjorde det snart klart, at det var indretningen i bilerne, den var gal med. Reolsystemerne duede simpelthen ikke, og alle småtingene lå konstant og flød i bilerne:

”Mange af vores teknikere var trætte af, at de brugte meget tid på at lede efter ting i bilen, hvor der i forvejen slet ikke var plads nok. Vi begyndte med at kigge på størrelsen af bilen, og derefter var det tid til at se på indretningen. Dansk Kabel TV hører under TDC, og de brugte en rigtig god indretningsløsning, som vi har brugt i vores biler siden”, fortæller Martin Boe Mench.

Den rette indretning
Valget faldt på bilindretningsfirmaet Sortimo, der har specialiseret sig i at lave bilindretninger til forskellige brancher. For Dansk Kabel TV begyndte det med en standard løsning, som senere blev specialiseret til lige netop deres teknikeres behov.

Læs også: Sortimo samarbejder med ny forhandler

”Det vigtigste er, at teknikerne har optimale forhold og noget, som fungerer. Vi bruger mange små dele i vores arbejde, så vi har indrettet bilerne med mange kasser, der kan trækkes ud, ligesom vi har sikret os, at de ikke kan falde på gulvet. Mange ville også gerne have en løsning, hvor de kunne hænge deres tøj, så de ikke skulle have det varme vintertøj liggende inde i førerkabinen, og det har de så fået nu”, forklarer Martin Boe Mench og fortæller videre om bilernes indretning:

”I venstre side af bilen har vi rent reolsystem, og så har vi et arbejdsbord med tre skuffer, så man kan stå op i de store biler og arbejde. Vi tænker meget på arbejdsstilling, for tidligere måtte vores folk kravle rundt inde i bilerne på knæene, og det er ikke godt. I vores mellembiler skal man egentlig stadig kravle ind, men de nu er indrettet, så du faktisk kan stå og åbne skuffer og tage ting ud udefra”.

Der skal holdes orden
Flådechefen hos Dansk Kabel TV kan pege på mange fordele, efter bilerne er blevet indrettet ordentligt, men det kræver, at teknikerne holder orden i bilerne. Og netop ordenen i bilen, er noget der bliver holdt øje med:

”Hvis jeg ser, at en af bilerne ligner et bombet lokum, så tager jeg fat i teamlederen og giver ham besked på, at det skal rettes op. Det handler enormt meget om, hvilket indtryk vi gør, når vi kommer på besøg hos hr. og fru Jensen. Hvis halvdelen af bilen vælter ud på gaden, når vi åbner døren, så tænker de jo hurtigt, hvordan der nu ser ud, når vi er færdige hos dem”, siger flådechefen og uddyber:

”Der giver det altså bare et meget bedre indtryk, at vores tekniker går hen til bilen, trækker en skuffe ud, finder varen, og så går de ind. Struktureret arbejde viser kunderne, at vi ved, hvad vi har med at gøre. Og det er det, vi gerne vil have ud af det”.

Længere på literen
I en kaotisk rodebunke af en varebil kan der også hurtigt gemme sig en masse ting, man aldrig bruger, og udover, at de kan gøre det sværere at finde de ting, man rent faktisk skal bruge, er de også med til at sætte vægten på bilen op. Og de mange unødvendige kilo kan mærkes på brændstoføkonomien over tid.

Læs også: Innovativ adgangsmølle skaber vækst hos fynsk elinstallatør

Marc Troels-Smith er salgschef hos Sortimo, og her har man undersøgelser, der viser, hvor meget en virksomhed rent faktisk kan spare ved at holde orden i sine biler:

”Der er lavet en undersøgelse af det tyske FDM, der viser, hvad det rent faktisk koster i brændstof at putte 100 kilo ekstra i bilen. Hvis du kigger på, at du kører 40.000 kilometer om året, og diesel koster ti kroner for en liter, så koster det faktisk 1.200 kroner ekstra om året i ren og skær dieselforbrug. Derudover kommer så dæk- og bremseslid, som jo også koster, så det kan virke godt betale sig, at holde orden i bilen”, siger han.

Salgschefen oplever da også et marked i vækst, hvor flere og flere virksomheder får øjnene op for de mange fordele ved at indrette firmabilen optimalt.

Læs også: Sortimo udvider forhandlernetværket

”Da jeg begyndte at sælge bilindretning for ti år siden, vidste jeg ingenting om branchen, og oppe i mit hoved tænkte jeg, at det da ikke kunne være så svært at indrette en bil, det måtte være meget standard. Efterhånden har jeg dog indset, hvor enormt meget indretningen betyder for de her montørers hverdag. De har utrolig mange ønsker om, hvordan det skal være, så vi ender nærmest aldrig ud i to ens løsninger”, fortæller Marc Troels-Smith.

Hos Dansk Kabel TV har man efterhånden brugt meget tid og mange kræfter på at indrette bilerne optimalt, men det har været sliddet værd, fortæller Martin Boe Mench:

”Vi har rettet til her og der, så det stille og roligt har taget en drejning i den rigtige retning. I dag har vores teknikere fået den arbejdsplads, de ønsker”, slutter flådechefen. 

Mere fra Redaktionsassistent

Redaktionsassistent

Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere