Forskere vil hjælpe leverandører til smarthomes
Et nyt forskningsprojekt skal hjælpe virksomheder i smarthome-industrien med at skabe nye digitale forretningsmodeller og ruste dem til en fremtid, hvor kundeforholdet er i rivende udvikling.
I dag er et hus ikke længere bare en bygning. Nu udstyres hjemmet i højere grad med intelligente løsninger og forvandles til smarthomes, hvor leverandørerens direkte kontakt med slutbrugeren er central, skriver tekniq.dk.
Derfor retter et nyt forskningsprojekt på Aarhus BBS fokus på den danske industri inden for smarthomes, og særligt de virksomheder, der leverer og producerer til det voksende marked.
Læs også: Intelligente hjem i Norge gik bananas
”Når man ser på byggebranchen generelt, er der er mange virksomheder, som skal igennem en forandringsproces i løbet af de næste par år – ikke mindst i smarthome-industrien. I det øjeblik, man bliver digital og ikke mindst, når man går fra at levere et digitalt produkt til at levere en digital service, er landegrænser jo ikke en reel grænse længere,” siger professor Børge Obel fra Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS, som står i spidsen for Projekt Smart Home.
Digitaliseringen gør, at flere og flere ting bliver løsrevet fra tid og sted. Men det betyder også, at der opstår konkurrence andre steder fra, end der normalt har gjort, mener han.
Installatører søges
Projektet, som har modtaget støtte fra Industriens Fond, er kun lige begyndt, men snart vil folkene bag projektet rekruttere ti virksomheder til et pilotprojekt. Her skal virksomheder, der gerne vil udvikle nye digitale forretningsmodeller gennemgå et strategi- og udviklingsforløb, fremgår det.
Målgruppen er virksomheder, som enten producerer eller leverer produkter og løsninger til boliger og intelligente boliger. Rekrutteringen er stadig i gang, hvor folkene bag projektet søger interesserede virksomheder fra installationsbranchen, skriver tekniq.dk.
Hjælper virksomheder til at vokse
Virksomhederne, der bliver valgt til projektet, vil få hjælp til at udvikle digitale forretningsmodeller, salgsmetoder, kunderelationer, strategi og ledelse.
Læs også: Få hjælp til at udnytte den smarte teknologi
Parallelt med forløbet vil forskerne desuden indhente viden om smarthome-kundernes erfaringer og behov. Det skal bidrage til udviklingen af en app, som virksomhederne bagefter kan bruge til at måle deres eget digitale niveau.
Når pilotprojektet slutter ved udgangen af 2018, skal projektet udvides til at inkludere yderligere 100 virksomheder, skriver tekniq.dk.
-JJK