06.02.2018  |  EL  |  Branchen

Intelligente hjem i Norge gik bananas

Belysning, stikkontakter og persienner, der flippede ud, var noget af det, beboerne i en norsk landsby vågnede op til sidste år. Den konkrete årsag er stadig ikke fundet, oplyser udviklerne og leverandørerne.

En tidlig morgen i november vågnede flere beboere i økolandsbyen Hurdal i Norge op til lys, der blinkede ukontrollabelt samt stikkontakter og persienner, der ikke fungerede.

”Vi var ikke i tvivl om, at der var noget helt galt", fortæller landsbybeboeren Aron Ljung til Teknisk Ukeblad.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Flere af husene i landsbyen har integreret et trådløst ”smarthussystem”, som det kaldes i Norge, der styrer lys, solafskærmning og fem stikkontakter.

Læs også: Intelligente armaturer sparer kabling

De frustrerede beboere kontaktede udvikleren Filago samt leverandøren og importøren af smarthusløsningen, som hedder Autobolig. Her loggede sidstnævnte sig ind på flere af miniserverne, som styrer boligerne.

En ukendt støjkilde blokerede tilsyneladende kommunikationen mellem de trådløse smarthuskomponenter og gjorde, at lysene ikke fik noget svar fra serveren. Efter et stykke tid vil lysene forsøge at nulstille sig for at få kontakt med serveren og vil dermed blinke, fortæller Thomas Bentzen fra leverandøren Isoreflect til Teknisk Ukeblad.

Har ikke fundet årsagen 
Hverken Isoreflect, Autobolig, kommunikationsmyndigheden Nkom eller smarthusproducenten Loxone har fundet frem til den konkrete årsag til hændelsen, selv om man mistænker en støjkilde for at være skurken:

”Det må have været en betydelig støjkilde, enten tilsigtet eller utilsigtet. På eBay kan man købe udstyr, som kan jamme det meste til en billig penge. Men det kan også være, at nogen har købt en trådløs enhed, som ikke opførte sig, som den skulle”, siger Erik Braatnes fra Autobolig til Teknisk Ukeblad og fortsætter:

”Vi har aldrig set det her før – total ’jam’ (blokering) af alle kanaler. Det er ikke hverdagskost for at sige det mildt”.

Han oplyser samtidig, at man hos Autobolig tager kontakt til leverandøren, Isoreflect, samme dag som hændelsen finder sted, og beder om assistance. Men problemerne fortætter resten af dagen og natten med:

”Vi har familier med skolebørn og småbørnsfamilier, som sidder i mørke på 28. time, og beboerne er rasende over situationen. Ud fra beskrivelsen af det trådløse system skulle situationen være noget nær umulig med tanke på omfanget og spredningen. Det må betyde, at ”senderen”, som forstyrrer, er meget kraftig”, siger Thomas Bentzen.

Læs også: Intelligente installationer skal sikres mod hackerangreb

Herefter svarer Nkom, at de kommer på inspektion klokken 18.00 den pågældende dag – men Nkoms antenner finder ingen eksterne støjkilder under inspektionen til trods for teknisk assistance fra Autobolig:

”Målingerne viste, at der var lav frekvensaktivitet af en anden slags i området, og at baggrundsstøjen var lav”, rapporterer Nkom i sin opsummering af besøget.

Beboer har fået nok 
Efter at have aflagt økolandsbyen et visit, tjekkede Autobolig og Isoreflect sine logfiler, der viste, at smarthusproblemerne forsvandt præcis klokken 17.55 - fem minutter før Nkom og Autobolig kom for at undersøge forholdene:

”Det er ekstremt iøjefaldende”, siger Thomas Bentzen til Teknisk Ukeblad.

Beboeren Aron Ljung fortæller, at hændelsen i november blot er én ud af en lang række hændelser, som har resulteret i, at de nu har fået nok af smarthussystemet:

”Siden vi flyttede ind for tre et halvt år siden, har det bare været ét langt eksperiment. Det har ikke fungeret efter hensigten”, siger han og fortsætter:

”Der skal kun en lille støjkilde til, for at ting ikke fungerer. For eksempel at tv’et har stået for tæt på persiennerne – så har de ikke virket. Lige nu føler jeg, at vi har fået nok af hele det her system”.

Læs også: Intelligente bygninger skaber store besparelser for kommune

"Jeg hader smarthuse" 
Petter Steen, der også bor i landsbyen, er heller ikke tilfreds:

”Jeg hader smarthuse. Jeg ville blive glad og gerne betale penge for at få en gammeldags ordning. Jeg orker ikke at skulle bruge et password for at kunne tænde lyset”, siger han til Teknisk Ukeblad.

Petter Steen har selv en lang karriere som lystekniker på et teater bag sig, og ifølge ham er det uforståeligt, at smarthusene ikke kan klare de lyspunkter, der er integreret i huset:

”På Nasjonalteateret har du et utal af lysdæmpere, flere hundrede lamper og flere tusinde kanaler, som skal fungere samtidig. Det er helt utroligt, at smarthuset ikke kan klare at styre fem lyspunkter”, siger han.

Læs hele historien i en dansk version hos ing.dk 

- EL

Mere fra Installator.dk - Forum for el, VVS og ventilation

Installator.dk - Forum for el, VVS og ventilation

www.installator.dk

Installator.dk – forum for el, VVS og ventilation – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for installation, og som er målrettet direkte til og læses af fagfolk. Partnere på installator.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af installator.dk. Vi udkommer dagligt p…

Se virksomhedsprofil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere