Installatørpanelet: Grossister skal ikke kun tilbyde produkter
Spørgsmål: Hvilken rolle mener du, branchen grossister skal have i dag? Hvad gør de godt, og hvad skal de blive bedre til?
Thomas Østerbye, FINI-EL
Branchens grossister har i dag et kæmpe ansvar for at få hjulene til at dreje rundt i branchen. Der er nemlig ingen af os, der vil have et lager liggende. Det er både nemmere og billigere at bruge for eksempel Lemvigh-Müller som fjernlager.
Hvis det skal fungere, så er der nødt til at være dag til dag levering, som fungerer fejlfrit. Vi handler hos både Lemvigh-Müler og Solar, og det fungerer næsten perfekt. Ved bestilling inden 18, har vi varerne inden kl. 6 næste morgen. Derudover bruger vi grossisternes viden, som mange gange er rigtig kompetent. Hvis man for eksempel mangler et input om intelligente installationer, så er der næsten altid én, der står til rådighed.
Allan Ramsing, Lund & Erichsen A-S
El-grossisternes primære rolle i dag må være salg af viden og teknologi, da salget af almen el-materiel er blevet spredt så meget ud i detailhandelen, at det nærmest må være et uinteressant forretningsområde.
Grossisterne er generelt gode til omstilling og tilpasning, men har i krisens kølvand måske været lige kreative nok i rationaliseringen og nedskæringer, når det gælder support til kunderne. Umiddelbart har jeg ingen kommentar til, om der er forretningsområder, de bør holde sig fra, men de bør jo selvfølgelig ikke drive installationsforretning.
Stig Andresen, Andresen’s VVS
Grossisternes rolle er, at være leverandør af materialer og rådgive installatørerne om nye materialer og produkter. Jeg synes, grossisterne er gode til at komme hurtigt ud med produktnyheder og andre løsninger, der er relevante for branchen. Jeg synes dog, at de skal holde sig fra handel til private og lade være med at blande sig i, hvordan vi handler og agerer som vvs-installatører.
Jesper Knoop, Knoop VVS
Jeg synes som udgangspunkt, at de gør det godt i dag. Men der er et brancheproblem, som jeg synes, de skal være med til at løse. Det er, at kunderne i stigende grad ikke vil betale for den tid, vi installatører bruger på at hente varer hos grossisterne. Solar er begyndt at levere mindre forsendelser i Storkøbenhavn indenfor en time for 100 kroner. Det er et eksempel på en løsning, der hjælper et stykke hen ad vejen.
Man kan godt have grossisterne mistænkt for at ville sælge til private folk i fremtiden. Det synes jeg, de skal holde sig fra.
René Søndergaard, A. Søndergaard A/S
En af de ting jeg lægger meget stor vægt på, er, at grossisterne yder en god support på de produkter, de sælger. Det vil vi faktisk gerne betale lidt ekstra for. Det er nemlig en kæmpe fordel at kunne ringe efter hjælp, hvis der opstår tvivlsspørgsmål i løbet af arbejdsdagen.
Jeg kunne dog godt tænke mig nogle bedre priser, for det kan ikke hjælpe noget, at grossisterne skal have 15-20 procent mere for produkterne, sammenlignet med den pris forbrugerne kan finde på nettet. Så er det jo, at vi bliver nødt til at begynde og lede efter alternative leverandører.