Tekniske kompetencer vigtigere end kundeoplevelse

En ny undersøgelse fra IFS afdækker et skred i servicevirksomhedernes fokusområder samt en stribe udfordringer, som virksomheder med kørende serviceteknikere slås med. Næsten halvdelen har problemer med at opfylde deres serviceforpligtelser ikke mindst som følge af mangel på kvalificeret arbejdskraft og tekniske kompetencer.

En ny undersøgelse fra IFS afdækker et skred i servicevirksomhedernes fokusområder samt en stribe udfordringer, som virksomheder med kørende serviceteknikere slås med. Næsten halvdelen har problemer med at opfylde deres serviceforpligtelser ikke mindst som følge af mangel på kvalificeret arbejdskraft og tekniske kompetencer. Foto: IFS..

Brugen af kørende serviceteknikere er udbredt i en lang række brancher. Deres rolle som virksomhedens ansigt ud ad til tillægges større og større betydning. Alligevel kniber det alvorligt i netop dette led af forretningen med at leve op til kundeforpligtelserne. Det viser en ny global undersøgelse fra IFS, som også omfatter Danmark.

Ifølge undersøgelsen rangerer høje tekniske kompetencer nu som den vigtigste konkurrenceparameter blandt servicevirksomhederne og har overhalet kundeoplevelse, der hidtil har scoret højest. Da IFS gennemførte en tilsvarende undersøgelse i 2018, pegede blot 9 procent af respondenterne på tekniske kompetencer som den afgørende differentiator, men i den nye undersøgelse er tallet tredoblet. Hele 29 procent anser nu tekniske kompetencer som den vigtigste konkurrenceparameter, mens kundeoplevelse er næstvigtigst (26 procent).

Læs også: Månedens udfordring: Mangel på arbejdskraft kræver tæt daglig ledelsesopfølgning

Til trods for det intensiverede fokus på tekniske kompetencer har servicevirksomhederne alligevel problemer med at leve op til deres serviceforpligtelser. Ifølge undersøgelsen kan 46 procent ikke opfylde deres SLA’er (Service Level Agreement), og 37 procent er presset af utilstrækkelige eller forældede teknologiske hjælpemidler.

Også på medarbejdersiden ser det dystert ud. 40 procent af respondenterne mangler kvalificeret arbejdskraft og 37 procent har problemer med at indføre ny teknologi blandt det tekniske personale. Servicevirksomhederne er således under et massivt pres for at kunne opfylde kundernes forventninger og forblive konkurrencedygtige. Dette gælder også i forhold til fremtidige klimamål, som i følge undersøgelsen nu er det vigtigste fremtidsfokus for servicevirksomhederne.

Appetit på digitalisering
Der er imidlertid også en stærkt stigende appetit på digitalisering og ny teknologi blandt respondenterne. Siden den første undersøgelse i 2018 er implementeringen af kunstig intelligens (AI) mere end fordoblet fra 22 til 46 procent, brugen af omvendt logistik (reverse logistics) er steget fra 25 til 54 procent, og indførelse af chatbots er gået fra 11 til 44 procent. Derudover er brugen af en række Field Service Managementløsninger (FSM) i vækst herunder remote assistance, wearables, simuleringer, selvbetjening m.fl.

”Undersøgelsen tegner et klart billede af den virkelighed, servicevirksomheder og virksomheder med kørende teknikere befinder sig i. Selvom kundeoplevelse stadig står højt på agendaen, er forståelsen af, hvad den rette teknologi kan gøre for en virksomhed, blevet meget større. I en markedssituation med knappe ressourcer og stærkt stigende omkostninger spiller moderne service managementløsninger en vigtig rolle. De kan hjælpe virksomhederne med at leve op til deres kundeforpligtelser og opretholde et højt serviceniveau og derved forblive konkurrencedygtige. Succes afhænger mere end nogensinde af evnen til at organisere medarbejdere og kompetencer i forhold til dynamiske markedsforhold og kundekrav, og det er yderst vanskeligt at lykkes med uden brug af teknologiske løsninger, der er udviklet til formålet”, siger COO i IFS, Martin Hasselbalch.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Mindforce Research og omfatter 400 senior IT-beslutningstagere fra servicevirksomheder i Nordamerika, Vesteuropa herunder Danmark, Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet. Det er den tredje undersøgelse, IFS har bestilt. De tidligere undersøgelser blev gennemført i 2018 og 2020.

- PiB

2ctrl ApS

Sponseret

Bæredygtighed ned til mindste detalje

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

17.05.2024Installator.dk

Det skal være lettere at få godkendt store solcelleanlæg

17.05.2024Installator.dk

Energinet indgår milliard-partnerskab med Siemens Energy

15.05.2024Installator.dk

Wavin: EPD´er er blevet et konkurrenceparameter

14.05.2024Alcadon ApS

Sponseret

[SE BILLEDERNE] Første dag på El & Teknik’24 var rekord-dag! Hvad blev der talt om?

14.05.2024Installator.dk

El & Teknik ´24 skudt i gang

14.05.2024Installator.dk

Stål- og teknikgrossist får godkendt forpligtende klimamål

14.05.2024Installator.dk

Energisektoren er stor aftager af nyuddannede

13.05.2024Installator.dk

Søg dit næste job på under to minutter

Jobmarked

Se alle

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

16.05.2024

ABB A/S

Marketing & Sales Manager – ABB Electrification Service

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam, som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.05.2024

BWT

Servicetekniker med teknisk baggrund | Vandbehandling erhverv

Vil du være en del af vores succes? Hos BWT Danmark har vi forrygende travlt og søger en dygtig servicetekniker til vores serviceteam på Fyn.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Skift topnøglen ud med telefonen og bliv teknisk salgs- og kunderådgiver

Har du været udekørende i VVS-branchen? Og er du klar til en ændring i dit arbejdsliv? Så er det måske dig vi søger til stillingen som teknisk salgs- og kunderådgiver hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roth Danmark A/S

Sælger til Roth Danmark A/S

Nord- og Midtjylland. Nu har du en unik mulighed for at blive en del af et stærkt salgsteam. Du er stærk på VVS-kunder, og hos os planlægger og tilrettelægger du selv din arbejdsdag.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GN Belysning A/S

Salgskonsulent til el-installatører, Sjælland og øerne

Vi søger en engageret og erfaren salgskonsulent, der får ansvaret for at udvikle salget og kunderelationerne på Sjælland og øerne.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en Key Account Manager til vores varmepumpeteam

Har du forstand på varmepumper? Og trives du på landevejen? Så er det måske dig, vi søger som vores nye Key Account Manager hos METRO THERM.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Kursus
Commissioning

Vi oplever, at der er et stigende behov for færdigheder inden for dette felt i forbindelse med kravsspecifikation, projektering, opførelse, aflevering og drift af byggerier i Danmark.

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Viessmann
Åbent hus
Åbent hus: Vitocal 200-A Pro 64 kW

Rådgivning om store varmepumper

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

Guldalderen 2, 2640 Hedehusene

Rockwool Danmark A/S
Gå-hjem-møde
Gå-hjem-møde: Bliv klogere på energieffektivitet og CO2 reduktion i større bygninger

Gør flere energirenoveringstiltag til ét samlet projekt med ROCKWOOL og LivingBetter

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

ROCKWOOL Danmark A/S, Hovedgaden 501, Hedehusene, Capital Region, DK, 2640

Avidenz A/S
Kursus
Sagkyndig - lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler (Greve)

Tag dette kursus i lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler. Spar penge, og foretag de lovpligtige eftersyn, når det passer ind i jeres planlægning.

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Tune Kursuscenter, Grevevej 20, 2670 Greve

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Bæredygtig drift af byggepladsen

Indretningen af byggepladsen er et vigtigt led i udførelsen af et byggeri. Det er denne, der skaber de rette betingelser for arbejder og transport, hvorimod en uhensigtsmæssig indretning besværliggør byggeprocessen.

Dato

27.05.2024

Sted

Hellerup

2ctrl ApS
Kursus
KNX Basic kursus

(Certificeringskursus godkendt af KNX Association som afsluttes med eksamen)

Dato

27.05.2024

Tid

08:30

Sted

2CTRL`s kursuscenter i Karlslunde