Den teknologiske udvikling vender op og ned på elektrikeres hverdag
I elbranchen er man generelt positiv over for den teknologiske udvikling, men efterlyser mere ansvar og initiativ fra arbejdsgiverne. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk El-Forbund.
Det går hurtigt med den teknologiske udvikling, og det kan i høj grad mærkes i dagligdagen hos en faggruppe som elektrikerne.
Således har flere end ni ud af ti svaret, at de senere års udvikling har medført ændringer i det daglige arbejde, viser en ny spørgeskemaundersøgelse, der er foretaget af Dansk El-Forbund.
Elpanelet, som er Dansk El-Forbunds (DEF) repræsentative medlemspanel, har besvaret flere end 40 spørgsmål om teknologisk udvikling og fremtiden for elfaget.
Her har 66,6 procent svaret, at udviklingen har ændret det daglige arbejde i høj eller nogen grad. Hos 26,4 procent har udviklingen ændret lidt, mens kun syv procent ikke har oplevet ændringer.
Læs også: El-branchens arbejdsmiljø ligger en anelse over gennemsnittet
Flertal er positive overfor teknologisk udvikling
Selvom størstedelen af panelet påpeger, at udviklingen ændrer det daglige arbejde, tager de alligevel godt imod ændringerne, skriver def.dk.
Heraf mener 54,7 procent, at udviklingen har påvirket deres arbejde positivt. 35,6 procent oplever situationen som ’neutral’, og kun 4,2 procent mener, at udviklingen har påvirket deres situation negativt.
Alligevel mener mange, at udviklingen også kan gå lidt for hurtigt, og at den i nogle tilfælde kan opleves som problematisk.
Således mener 9,2 procent, at den teknologiske udvikling foregår så hurtigt, at det er svært at følge med. 47,9 procent mener dog, at udviklingen går hurtigt, men at den er til at leve med.
Læs også: Færre installationsvirksomheder går konkurs
Samtidig mener en stor gruppe på 37,8 procent, at det er normalt, at der foregår en teknologisk udvikling, og at branchen altid har udviklet sig teknologisk. Kun 5,1 procent finder imidlertid udviklingen spændende og foreslår, at den gerne må ske i et hurtigere tempo.
Ny teknologi kræver kendskab
En af problematikkerne ved den teknologiske udvikling skal blandt andet findes i den enkelte medarbejders kvalifikationer.
Det kan ses i flertallets svar på spørgsmålet: ”Har du oplevet situationer, hvor du har manglet kvalifikationer til at klare en opgave, fordi den krævede kendskab til ny teknologi?”.
Her svarede 65,9 procent ja, mens kun 27,7 procent svarede nej. De resterende 6,4 procent svarede ’ved ikke’.
Svært at rådgive kunder
Lidt bedre ser der imidlertid ud, når det gælder rådgivning af kunder. Til spørgsmålet: ”Har du oplevet situationer, hvor du har manglet kvalifikationer til at rådgive en kunde, fordi situationen krævede kendskab til ny teknologi?", svarede 44,5 procent ja, mens 45,2 procent svarede nej.
Heraf mener et stort flertal på 68,9 procent af panelet, at det er arbejdsgiverens opgave at hjælpe den enkelte til at være på omgangshøjde med den teknologiske udvikling. 17,8 procent mener, at det ikke er arbejdsgiverens opgave, mens 13,4 procent svarer ’ved ikke’.
Læs også: Markedsanalyse: Stigende vækst i installationsbranchen
Men det er en arbejdsopgave, som mange arbejdsgivere har svært ved at leve op til, mener Elpanelet. 50,8 procent svarer nemlig nej til spørgsmålet: ”Har du fået hjælp fra din arbejdsgiver til at være på omgangshøjde med den teknologiske udvikling?”.
Heraf mener 66,5 procent af panelet, at arbejdsgiveren bør blive bedre til at hjælpe de ansatte til at være på omgangshøjde med den teknologiske udvikling.
- EL