Vi kan godt konkurrere med Bilka
I marts iværksatte Bilka et nyt initiativ, nemlig solcelleanlæg på supermarkedets hylder. Det kan skabe ekstra opmærksomhed om solceller, og trække priserne nedad, men helt hvordan det vil påvirke markedet er endnu uvist. Mick Clausen, TS-gruppen er optimistisk.
Solcellemarkedet har over de senere år udviklet sig fra et lukrativt marked til et marked med hård konkurrence, og konkurrencen er naturligvis ikke blevet mindre hård, efter at solcelleanlæggene har fundet vej til hylderne i Bilka. Men det store spørgsmål er, om det overhovedet er realistisk at sælge solcelleanlæg uden forudgående rådgivning.
Kun få mennesker foretager en stor investering uden at vide, hvad de får for pengene, hvad enten det er på nettet eller i en butik, derfor har kunder, som vil købe solcelleanlæg i Bilka, brug for en bunke af viden, før de går på indkøb, for i Bilka køber man først og spørger bagefter.
Vi har tidligere omtalt Bilkas initiativ på www.installator.dk, og i ingen af tilfældene har Bilka været glade for at oplyse om deres forretningskoncept. I første omgang hævdede de, at deres samarbejdspartner var Bravida, som skulle installere anlæggene og uddanne Bilkas personale. Det benægtede Bravida. Siden oplyste Bilka, at det var en anden landsdækkende installationsvirksomhed. Da det også viste sig at være forkert, nægtede de at oplyse, hvem samarbejdspartneren er. ”Det fremgår dog stadig af svar på Bilka’s website, at det er ”et landsdækkende dansk firma”, der installerer solcelleanlæggene.
Læs også: Nu kan solceller købes i supermarkedet og Bravida benægter solcellesamarbejde med Bilka
Bilkas Forretningsmodel:
- Du køber
- Vi kontakter for aftale
- Vi ansøger om tilslutning
- Vi monterer anlæg
- Du nyder elproduktion
Kilde: Bilka
Vi har siden afdækket og fået bekræftet, at det drejer sig om JF Supply - en handelsvirksomhed med et alsidigt udbud af varer fra cykelslanger, dæk, ”øl-kits” etc. Og nu altså også solceller. Firmaets motto lyder: ”Supplying you with everything you need”. Virksomheden er også hotline for de kunder, som har købt et solcelleanlæg i Bilka.
Gennem JF Supply entrerer Bilka med en række installatører, som sætter anlæggene op, men når installatøren kommer ind i billedet, er det for sent at fortryde. Ganske vist giver Bilka 14 dages fortrydelsesret, men at købe solceller er jo ikke det samme som at købe en spegepølse og efterfølgende opdage, at det var et forkert mærke. Når det handler om solcelleanlæg, går der en rum tid fra købet til opsætning af solcellerne. Hvor længe har det ikke været muligt at få et entydigt svar på, i hvert fald vil der være en stor sandsynlighed for, at der går mere end fjorten dage.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra hverken Bilka eller JF Supply.
Solcelleanlæg egner sig ikke alle steder
Solceller er ikke lige gode alle steder, måske vender huset forkert i forhold til solen, måske er det omgivet af høje træer eller bygninger, som fører til en dårligere udnyttelse af solens energi. En tredje mulighed er, at andre vedvarende energikilder giver et bedre udbytte og dermed en hurtigere tilbagebetaling af investeringen. Den slags rådgivning tilbyder Bilka ikke.
Mick Clausen, som er direktør i TS-gruppen - et netværk af elinstallatører som har gjort vedvarende energi til et stort forretningsområde - hører til dem, der mener at solcelleanlæg ikke kan sælges i et supermarked.
”Solcelleanlæg er ikke en hyldevare, vi ved af erfaring, hvor meget rådgivning, der skal til for at sælge et solcelleanlæg, ingen bruger 100.000 kroner uden at stille spørgsmål. Et solcelleanlæg skal jo holde i cirka 30 år,” siger han og tilføjer, at kunderne også har brug for rådgivning om, hvad de skal vælge, for hvem siger, at et solcelleanlæg er det rigtige, og begge former for rådgivning kan de få hos installatørerne,” siger Mick Clausen, som håber, at Bilkas tilbud og ydelse vil få rigtig mange til at henvende sig til installatørerne for at købe et solcelleanlæg eller en anden form for anlæg til vedvarende energi”.
En anden mulighed, nemlig at kunderne går til installatørerne for at få rådgivning og derefter i Bilka for at købe anlægget, kan han ikke udelukke, men bemærker:
”Jeg vælger at sige, at vi ikke er bange for den slags konkurrence, selvom vi måske kommer til at arbejde for ordrerne. Vores anbefaling til kunderne er selvfølgelig, at de skal vælge en leverandør, som de kan leve med om både fem, ti og tyve år. Jeg gad vide, hvad Bilka kan, for det jeg ser, er jeg ikke bange for,” siger han.
Af: Kristina Øby Pedersen